Hjem / Nyheter / Volvo XC60 årets bil
Dette er årets bil. Volvo XC60. (Foto: Volvo)
Dette er årets bil. Volvo XC60. (Foto: Volvo)

Volvo XC60 årets bil

Prisene for årets biler er delt ut, og Volvo stakk av med den aller gjeveste.

De seks «World Cars Award»-prisene forkortet WCA ble delt ut under den internasjonale bilutstillingen i New York, og Volvos representant i finalen var SUV-modellen XC60.

Annonse

Den bilen kom seg til finalen i både «årets bil» og «årets bildesign», og stakk altså av med hovedprisen foran Mazda CX-5 og Range Rover Velar.

‒ Jeg er glad for at selskapets produktinvesteringer lønner seg. Vi møter meget tøff konkurranse, men denne prisen for XC60 viser at Volvo har den rette kombinasjonen av design, mobilitet og sikkerhet som appellerer til kunder over hele verden, sier Håkan Samuelsson, konsernsjef for Volvo Cars.

I jakten på den ultimate kronen har XC60 konkurrert med 33 andre modeller, og en jury på 82 journalister over hele verden stemte til slutt fram den svenske bilen som vinner. Dette er første gang Volvo vinner de prestigetunge hovedprisen i «World Car»-utdelingen, som ble delt ut for 14. gang.

Så det er bare å være stolt, Anders Gustafsson, visepresident hos Volvo Amerika.

Gratulerer Volvo, dere har årets bil! (Foto: Volvo)
Gratulerer Volvo, dere har årets bil! (Foto: Volvo)

Volvo hadde faktisk allerede vunnet en WCA-pris før helgens utdeling. Håkan Samuelsson ble nemlig stemt fram som «årets bilperson» tidligere i mars, så det er bare å gratulere svensken med en av de flotteste prisene han kan få i bilverden.

Men det var flere prisen som ble delt ut i påskehelga. Nærmere bestemt fem andre.

«Årets luksusbil» gikk til Audi A8, som nedsablet to Porsche-modeller i finalen ‒ Cayenne og Panamera.

‒ Denne prisen er en spesiell ære for oss og vår flaggskipsmodell. Audi A8 er en innovasjonsdriver for hele vår bransje. Med sitt innovative berøringssystem, konsekvente elektrifisering og tekniske forutsetninger for høyt automatisert kjøring, setter A8 nye standarder for bilteknikk, sier Peter Mertens, styremedlem for teknisk utvikling på Audi AG.

Årets luksusbil, Audi A8. (Foto: Audi)
Årets luksusbil, Audi A8. (Foto: Audi)

Audi har tidligere vunnet «årets bil» to ganger, A6 i 2005 og A3 i 2014.

«Årets ytelsesbil» ble BMW M5, som slo Honda Civic Type R og Lexus LC 500 i finalen. 11 modeller var i utgangspunktet med i denne kategorien.

‒ Vi er veldig glade for å motta denne prisen fra World Car of the Year-organisasjonen. BMW 5-serien har alltid hatt en viktig rolle i BMW-produktporteføljen. Med denne sjette generasjons BMW 5-serie kan vi nå tilby modeller som strekker seg fra BMW 530e plug-in hybrid og helt til BMW M5, som er den raskeste BMW noensinne bygget ‒ nå 0-100 på under 3,2 sekunder, heter det fra en av BMW-lederne som mottok prisen.

Årets ytelsesbil, BMW M5. (Foto: BMW)
Årets ytelsesbil, BMW M5. (Foto: BMW)

BMW har vunnet sju priser i WCA’s 14 år lange historie, deriblant årets bil med 3-serien i 2006.

«Årets bildesign» gikk til Range Rover Velar, som slo Volvo XC60 og Lexus LC 500 i finalen.

‒ Range Rover Velar er en fremragende, overlegen SUV. Overbevisende moderne, iøynefallende design, nyskapende infotainment-teknologi og et klart fokus på bærekraft ‒ hvilken kombinasjon! Dette produktet snakker for seg selv, sier en relativt fornøyd Ralf Speth, administrerende direktør hos Jaguar Land Rover.

Årets vakreste bil, Range Rover Velar. (Foto: Jaguar)
Årets vakreste bil, Range Rover Velar. (Foto: Jaguar)

Jaguar hadde den regjerende årets bil i Jaguar F-Pace, og selskapet kan nå inkludere årets bildesign i sin prissamling.

«Årets grønne bil» ble Nissan Leaf, som parkerte de to andre finalistene BMW 530e iPerformance og Chrysler Pacifica Hybrid. Og ja, også Nissan var stolte av å gå helt til topps.  

‒ Vi er veldig stolte av det siden Nissan Leaf lanserte i 2010, har vi vært i stand til å sette over 300.000 nullutslipps elektriske kjøretøy på veien over hele verden, sier Daniele Schillaci hos Nissan.

Andre generasjons Leaf hadde ikke like stor konkurranse som i de øvrige kategoriene, og det var fem modeller som opprinnelige kjempet om prisen. Første generasjon av bilen ble årets bil i 2011.

Årets grønne bil, Nisaan Leaf (2. generasjon). (Foto: Nissan)
Årets grønne bil, Nisaan Leaf (2. generasjon). (Foto: Nissan)

«Årets urbane bil» ble Volkswagen Polo, som kjempet mot Ford Fiesta og Suzuki Swift i finalen.

‒ Volkswagen er stolte av denne prisen til Polo, som er en av de mest suksessrike små og kompakte biler i verden med mer enn 14 millioner solgte eksemplarer. Sjette generasjon, som kom i 2017, er enda mer moden og sporty enn forgjengerne, sier Klaus Bischoff, sjefen til designteamet bak Polo.

Modellen ble årets bil i 2010, mens storesøsteren Golf er den eneste modellen som er kåret til årets bil to ganger.

Årets urbane bil, Volkswagen Polo. (Foto: VW)
Årets urbane bil, Volkswagen Polo. (Foto: VW)

Det var de seks WCA-prisene for 2018, og det er bare å gratulere alle vinnerne og finalistene.

Her er alle modellene som har blitt «årets bil»:

2018 Volvo XC60
2017 Jaguar F-Pace
2016 Mazda MX-5
2015 Mercedes-Benz C-klassen
2014 Audi A3
2013 Volkswagen Golf (Mk7)
2012 Volkswagen Up
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Volkswagen Golf (Mk6)
2008 Mazda 2
2007 Lexus LS 460
2006 BMW 3-serien
2005 Audi A6

Følg bil24 på Facebook

Les også: Dette er finalistene i årets bil

Les også: Ioniq har draget på damene

Les også: Volvo XC40 årets bil i Europa

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *