Hjem / Nyheter / Volvo skriver historie med tre sylindrer
Nye XC40 får Volvos aller første mtor med tre sylindre. (Alle foto: Volvo)
Nye XC40 får Volvos aller første mtor med tre sylindre. (Alle foto: Volvo)

Volvo skriver historie med tre sylindrer

Volvo er 91 år gammel, men har aldri gjort det de nå har valgt å gjøre. Nemlig å bygge en motor med tre sylindrer.

Det er Volvos minste SUV, den nye XC40, som får dette motorvalget.

Motoren er designet fra det samme modulære designet som Volvos firesylindret Drive-E-motorer, men er altså en nedskalert versjon. Motoren er på 1,5 liter, og er en direkteinnsprøytet bensinmotor.

Den nye motoren er et billigere alternativ, og Volvo tenker åpenbart fram i tid med denne. Motoren passer ypperlig til et hybridsystem, og er designet med tanke på et system med to motorer og plug-in hybrid.

XC40 vil komme både som hybrid og elbil senere. Volvo har for øvrig sagt at alle nye modeller fra 2019 skal ha et elektrifisert valg.

Den nye motoren med tre sylindere vil tilbys samme med de to andre motoralternativene, D3 som er en 150 hestekrefters diesel og T4 som er en 190 hestekrefters bensinmotor.

Ja, tre sylindre. Slik ser den ut.
Ja, tre sylindre. Slik ser den ut.

Svenskene har også kommet med en ny modellvariant i tillegg til de som XC40 ble lansert med, basismodellen, Momentum og R-design. Nå kommer XC40 også som Inscription, som er den mer luksuriøse varianten.

Med den kan kundene velge mellom felger på 18, 19 og 20 tommer, mer krom på utsiden og et mer elegant indre.

Volvo lanserte sin minste SUV i fjor høst, og er ventet inn til Norge i nær framtid. Bilene settes sammen i Volvos fabrikk i Gent, Belgia, og bygges på bilprodusentens nye småbilplattform kalt Compact Modular Architecture (CMA). Denne skal alle modellene i 40-serien bruke, også hybridene og de helelektriske.

XC40 har hentet mange løsninger fra storesøstrene XC60 og XC90, men har også fått assistenter designet for bykjøring. Deriblant parkeringsassistent med 360 graders kamera, City Safety som inkluderer fotgjengerovervåkning og ryggeassistent med automatisk brem om hindringer dukker opp.

Den har også Volvos Pilot Assist – en slags semi-autonom cruisekontroll.

Og nå altså også med en motor med tre sylindre. For første gang på 91 år.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *