Hjem / Nyheter / Volvo-eiere vil ha fart på Lotus
Geely har store planer for Lotus. Her Feng Qingfeng i Geely og Lotus-sjef Jean-Marc Gales. (Foto: Lotus)
Geely har store planer for Lotus. Her Feng Qingfeng i Geely og Lotus-sjef Jean-Marc Gales. (Foto: Lotus)

Volvo-eiere vil ha fart på Lotus

Geely vurderer nå å investere minst 16 milliarder kroner i det britiske merket Lotus.

Zhejiang Geely Holding Group med milliardæren Li Shufu som den største eieren er den ledende privateide bilgruppen i Kina, og er i ferd med å bli en skikkelig tungvekter i bilindustrien. Det takket være noen svensker.

For da Ford ikke visste hva de skulle gjøre med Volvo Cars i 2010, grep Geely muligheten. De kjøpte opp det svenske selskapet, og mye takket være den geniale Volvo-sjefen Håkan Samuelsson og investeringer opp mot 100 milliarder kroner rundt produksjonen har Volvo nå blitt litt av en suksesshistorie.

Svenskene selger biler som aldri før, og går så det griner. I første halvår noterte Volvo seg for et driftsresultat på 7,8 milliarder kroner, mens salget gikk i samme periode gikk opp 14,4 prosent. Alle piler peker rett til værs for det svenske merket.

Geely Holding er altså et investeringsselskap, og de har langt fra kun Volvo i sin portefølje.

Et annet merke de har slått kloa i er britiske Lotus. Først kjøpte de noen aksjer i 2014, og i fjor ble de også majoritetseiere i merket da de ble enige med HICOM fra Malaysia om å kjøpe 49,9 prosent av aksjene. De eier nå 51 prosent, mens Etika Automotive, også fra Malaysia, eier 49 prosent.

Og Geely er åpenbart inspirert av det de har fått til med Volvo, og ser potensialet i den lille sportsbilen.

For nå skriver Bloomberg at Geely ønsker å gjenopplive Lotus, og planen er å legge minst 16 milliarder kroner i potten.

«Geely har full fokus for å gjenopprette Lotus som et ledende luksusmerke», skriver de til Bloomberg.

I fjor vurderte Geely å flytte produksjonen av Lotus til Kina, noe de ikke har gått helt bort fra.

Men planen inkluderer nå å utvide den nåværende fabrikken i Hethel i nærheten av Norwich, og åpne en ny fabrikk i West Midlands hvor blant annet storbyen Birmingham ligger.

Deretter planlegger de et nytt design- og utviklingssenter, muligens i Coventry-området, skriver Bloomberg.

Lotus ble stiftet tilbake i 1952, og fikk sitt store gjennombrudd i James Bond-filmen «Spionen som elsket meg». I 1977 dukket nemlig den hemmelige agenten opp i en bil som tok pusten av enhver bilentusiast, nemlig en hvit, spiss og flat Lotus Esprit som kunne kjøre under vann. Den bilen ble faktisk kjøpt av Tesla-grunnlegger Elon Musk på en auksjon i 2013.

Men årene har tært på Lotus, selv om de fortsatt produserer små sportsbiler. I dag har de tre hovedmodeller, Elise, Exige og Evora, samt at de kommer med spesialmodeller i ny og ne.

Her er modellen Exige Sport 410. (Foto: Lotus)
Her er modellen Exige Sport 410. (Foto: Lotus)

Salget er derimot ikke så mye å skryte av. Bloomberg skriver at de så langt i år kun har solgt 145 biler i hjemmemarkedet, og salget har falt med 25 prosent.

Geelys ambisjoner er at Lotus blir en konkurrent til merker som Ferrari og Porsche, og de har også planer om en SUV-modell. Denne kan i så fall bygges på Volvos plattform, som har hatt stor suksess med sine SUV-modeller.

Men administrerende direktør Jean-Marc Gales har tidligere understreket at en eventuell SUV også må se ut som en Lotus, litt som Alfa Romeo har klart med sin Stelvio.

Også Porsche har hatt stor suksess med sine SUV-modeller, og den siste sportsbilprodusenten som har kommet med en SUV er Lamborghini med sin Urus.

Og Lotus har både økonomiske muskler og nok av kompetanse å spille på fremover.

Geely-gruppen består nemlig i tillegg til Volvo og Lotus av Lynk & Co, Geely Auto, Polestar, Proton, London EV, Yuan Cheng Auto, den flyvende bilen Terrafugia og turdelingsselskapet Caocao.

I fjor kjøpte de seg også opp i AB Volvo, og er nå den største eieren av det svenske selskapet som blant annet produserer lastebiler.

Og utrolig nok slutter det ikke der.

I februar ble det også klart at Li har sikret seg 10 prosent av aksjene i Daimler, den tyske giganten som står bak Mercedes.

Geely har helt klart ambisjoner. Og det inkluderer også Lotus. Heldigvis.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *