Hjem / Elbiler / Volkswagens elektriske flaggskip
I.D. Vizzion er det elektriske flaggskipet til Volkswagen. Og den er selvkjørende. (Alle foto: VW)
I.D. Vizzion er det elektriske flaggskipet til Volkswagen. Og den er selvkjørende. (Alle foto: VW)

Volkswagens elektriske flaggskip

Volkswagens flaggskip heter Arteon og er en svær bil til drøyt en halv million. Men nå har de også et flaggskip blant elbilene. Se video.

En eller annen hos Volkswagen, denne svære gruppen med tusenvis av ansatte, fant ut at den elektriske serien som kommer skulle døpes I.D. Ikke vet vi hva tanken bak dette er, men elegant er de iallfall ikke.

Men nok om det. I.D.-modellene bygges på den nye MEB-plattformen til produsenten, og skal altså vise vei inn i framtiden. Og de satser friskt, og da mener vi virkelig friskt. Faktisk legger de hele 55 milliarder kroner i potten til elbilutvikling de kommende fem årene.

De har allerede vist fram deler av den kommende familien, SUV-modellen I.D. Crozz, småbilen I.D. og minibussen I.D. Buzz. Så nå er tiden kommet til å vise flaggskipet.

Det er I.D. Vizzion, og samme person som kom opp med I.D. har åpenbart kommet opp med ZZ-bokstavene også. Kan vi si at I.D. Vizzion er «ZZ Top»-modellen?

Det er en relativ stor bil, med målene 5,163 meter (lengde), 1,947 meter (bredde) og 1,506 meter (høyde), og den har en akselavstand på hele 3,100 meter.

Og dette er en skikkelig framtidsvisjon som navnet sier, med alt som hører med i en slik bil.

Vi snakker om en elektrisk og selvkjørende bil her, og den fungerer altså både som en frittstående bil og som en autonom delingsbil.

Volkswagen ser faktisk for seg nivå 5 på den autonome skalaen med Vizzion. Den skal altså bli fullstendig selvkjørende under alle forhold. Du skal i teorien kunne sende denne alene over vinterfjellet for å plukke deg opp etter en dag i alpinbakken. Ut med ratt og pedaler, inn med den digitale sjåføren.

Teknologien som blir brukt er kunstig intelligens (AI) og utvidet virkelighet (AR), og kombinerer man disse to tingene får man en virtuell assistent med læringsfunksjon som svarer deg best mulig på spørsmålene du skulle ha.

AI er noe de fleste putter inn i de kommende bilene, og er programvare som lærer fortløpende mens du kjører. Algoritmene evaluerer og tolker mønstre, og over tid blir de mer og mer utlært og kan håndtere flere og flere situasjoner. AI er delt opp i tre grupper, bruk av konvensjonell programmering som i dagens biler, maskinlæring i morgendagens biler og kunstig intelligens i framtiden.

Den kjørende delen av teknologien lar den digitale føreren kjøre, styre og navigere automatisk i trafikken, men du og passasjerene kan gjøre hva dere vil. I tillegg finner vi Microsofts HoloLens i konseptbilen, og sammen med stemmestyring og bevegelseskontroll har du kontroll på hele bilen.

Det er ikke småtteri.

Passasjerene kan dermed kommunisere med den virtuelle assistenten både ved hjelp av tale og bevegelseskontroll, og den skal lære seg passasjerenes personlige preferanser og tilpasse disse automatisk.

Lyst til å se hvordan det fungerer? Tenkte det, ja. Så på med brillene, og la oss kjøre på.

Men det er mer.

Den kommuniserer også med omverden. Jepp, den «snakker» med folket den møter på sin vei.

Konseptbilen har nemlig HD Matrix frontlykter, og disse lyktene med over 8.000 piksler og vil i framtiden få mange funksjoner som å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

Så hva med rekkevidden, dette evinnelige spørsmålet.

Litium ion-batteriene har en kapasitet på 111 kWh, og det er en elmotor på hver av akslene. Altså to til sammen. Batteripakken er plassert der de fleste monterer dem, altså lavest mulig for best vektfordeling.

El-motoren foran yter ganske nøyaktig 100 hestekrefter, mens den bak har den dobbelte. Til sammen snakker vi altså om 300 hestekrefter.

Rekkevidden er oppsiktsvekkende nok opplyst i den gamle NEDC-standarden som kom på 1980-tallet og ikke den nye WLTP-standarden som kom sist september. NEDC er ikke realistisk, men det er uansett den Volkswagen velger. Den viser at Vizzion klarer 665 kilometer på en lading. Så godt over 500 kilometer bør være realistisk med vanlig kjøring.

Vizzion er altså det elektriske flaggskipet til Volkswagen, men modellen som ble vist fram på Genève Motor Show er bare starten på et elektrisk eventyr for Volkswagen.

Fram mot 2025 får MEB-plattformen virkelig kjørt seg, og tyskerne planlegger ikke mindre enn 20 elektriske modeller.

Den første blir «Golf-størrelsen» I.D. i 2020, deretter Crozz og Buzz. Deretter er det bare å gasse på. Vel, assistenten får gasse på. Vi skal nemlig se film under kjøreturen. Iallfall når vi får tak i en Vizzion.

Her er 12 ting Volkswagen selv sier om Vizzion:

  • Framtidens bil: I.D. Vizzion er et konsept for neste generasjon Volkswagen luksussedan, helelektrisk med lang rekkevidde på 665 km og fullt ut selvkjørende. Fullstappet av avansert teknologi og innovasjoner.
  • Autonom: Med virtuell brukerfunksjon og autonom kjøring (nivå 5) gjør I.D. Vizzion et kvantesprang til år 2030.
  • Paradigmeskifte: Teknologien og det nyskapende designet åpner for en helt ny reiseopplevelse.
  • Ny frihet: Den autonome og fullt ut tilkoplede I.D. Vizzion gir de som sitter om bord muligheten til å bruke tiden som de vil.
  • En tredje dimensjon: Interaksjon med I.D. Vizzion via en 3-dimensjonal funksjon som bruker augmented reality (Microsoft HoloLens). HoloLens kan for eks. brukes som læreverktøy for barn, underholdning, som navigasjon eller som et arbeidsverktøy.
  • Kunstig intelligens: I.D. Vizzion har en læringsfunksjon og kommuniserer med passasjerene gjennom en virtuell vert takket være bruk av kunstig intelligens (AI).
  • Individuelle tilpasninger: Volkswagen gjør om interiøret til en romslig lounge som kan bli individuelt tilpasset til ulike reisemodus («relax, active, family»)
  • Velvære ombord: I.D. Vizzion sjekker hvordan passasjerene har det og kan svare med å tilpasse klimafunksjonen og lyset for eksempel.
  • Biometrikk som nøkkel: I.D. Vizzion gjenkjenner passasjerene via en ansiktsscanner, åpner dørene for automatisk og tilpasser seg til deres profiler (som personlige musikkpreferanser, innstillinger for lys og klimaanlegg).
  • Stille eleganse: Den stillegående elektriske drivlinjen, med en nyskapende aerodynamikk og komfortable kjøremodus gjør I.D. Vizzion til en særegen sedan.
  • D. familien vokser: I.D. Vizzion blir den fjerde modellen i I.D. familien.
  • Nedtellingen har startet: I.D.-familien fra Volkswagen blir den aller første helelektriske generasjonen. De første modellene lanseres på markedet i 2020.

Pris sier de derimot ingenting om. Ei heller hvorfor serien heter I.D. Men det er noen ting vi bare må lære oss å leve med. Dette er åpenbart en av dem.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Ole Christian Veiby (t.h.) og Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda, og neste stopp blir Citroën. (Begge foto: Skoda)

Nordmann går fra Skoda til Citroën

Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda med umiddelbar virkning, og blir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *