Hjem / Elbiler / Volkswagen viser ellevill elbil
Slik ser en sportslig versjon av Volkswagens I.D.-serie ut. (Begge foto: Volkswagen)
Slik ser en sportslig versjon av Volkswagens I.D.-serie ut. (Begge foto: Volkswagen)

Volkswagen viser ellevill elbil

Volkswagens elbil-serie kalles I.D., og skal med årene dekke behovet i alle klassene. Og de har allerede en veldig sprek en på gang.

Tyskerne satser voldsomt på elbiler i tiden som kommer, og vi snakker om summer på flere hundre milliarder kroner. Det er så store summer at det er vanskelig å forstå.

Annonse

De skal sette sammen elektriske biler på 16 forskjellige fabrikker, og målet er å komme med en ny elektrisk bil (hybrider inkludert) hver måned fra neste år. De skal altså flomme markedet med nye modeller.

Hovedsatsingen heter I.D., og er basisserien de skal bygge ut fra. I.D.-modellene skal bygges på den elektriske MEB-plattformen, og det er allerede modeller på gang.

De har vist fram småbilen som kun heter I.D., SUV-varianten som heter I.D. Crozz, minibussen kalt I.D. Buzz og flaggskipet kalt I.D. Vizzion. Altså fire modeller. Produksjonen av I.D.-modellene er planlagt til neste år.

Nå vil også R- og motorsportavdelingen til Volkswagen være med på festen, og de har satt sammen den første sportsmodellen i I.D.-serien.

Den har fått navnet I.D. R Pikes Peak, og da vet mange umiddelbart hva slags bil dette er.

Pikes Peak er nemlig det mest berømte bakkeløpet som arrangeres, og skal man hevde seg der bør bilene ha litt mer muskler enn gjennomsnittet.

Volkswagen har vist fram prototypen I.D. R Pikes Peak tidligere, men da kun et skyggebelagt bilde.

De to nye bildene de har sluppet viser at dette er litt av en sint type. Bilen med firehjulstrekk er en kombinasjon av de framtidige I.D.-bilene og R-modellene, og er også den aller første bilen hvor R-avdelingen og motorsportavdelingen har et nært samarbeid.

I.D. R Pikes Peak blir altså en smakebit på hva Volkswagen kan få til.

‒ Vi vil være i forkant av elektrifiseringen med Volkswagen og I.D.-familien, sier Frank Welsh, styremedlem og ansvarlig for utvikling.

‒ Å konkurrere i det mest berømte bakkeløpet med I.D. R Pikes Peak har ikke kun en symbolsk verdi, det er også en uvurderlig test for den generelle utviklingen av elektriske biler, legger han til.

Også Jürgen Stackmann, et annet styremedlem, er oppglødd.

‒ Pikes Peak er udiskutabelt den mest ikoniske bakkeløpet i verden. For Volkswagen representerer det en fantastisk mulighet til å utfordre E-mobiliteten, både fra den følelsesmessig og fra den sportslige siden, takket være I.D. R-prosjektet.

Pikes Peak er kjent som kappløpet mot skyene, og ender helt oppe i 4.300 moh. Det har blitt arrangert siden 1916 i Colorado Springs i Rocky Mountains, og ruta er på 19,99 kilometer. Bilene starter på drøyt 2.800 meter, og må klatre 1.440 meter oppover gjennom 156 svinger.

Volkswagen var sist med på løpet i 1987 med en spesiallaget Golf med to motorer(!) som vridde ut ekstreme 652 hestekrefter. Det holdt likevel ikke til seier, noe som ikke sier rent lite hvor hard konkurransen er.

‒ Det er på tide å gjøre opp, sier motorsportdirektør Sven Smeets.

‒ I.D. R Pikes Peak representerer en enorm utfordring for oss for å vise hva som er mulig med en elektrisk motor i motorsport. Hele teamet bak føreren Romain Dumas er høyst motivert for å sette en ny elektrisk rekord.

Den raskeste elbilen opp Pikes Peak er en spesiallaget Drive eO  PP100 kjørt av Pikes Peak-legenden Rhys Millen. I 2016 rattet han bilen opp til mål på 8:57,118.

Rekorden for elektriske produksjonsbiler tilhører Tesla Model S. Blake Fuller noterte seg for en tid på 11:48,264 det samme året.

Vår kjære venn Sébastien Loeb har vært aller raskest opp Pikes Peak. I 2013 rattet han en Peugeot 208 T16 Pikes Peak opp fjellet på 8:13,878 minutter, og den rekorden står altså den dag i dag.

Sjekk den ville videoen av det løpet her:

Årets Pikes Peak arrangeres 24. juni.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *