søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Volkswagen-topp suspendert
Volkswagen-toppen Thomas Steg er suspendert. (Foto: VW)
Volkswagen-toppen Thomas Steg er suspendert. (Foto: VW)

Volkswagen-topp suspendert

Dieselgate 2.0 har fått sin første konsekvens for Volkswagen.

Det er bilprodusentens sjefstrateg for eksterne forbindelser, Thomas Steg, som nå er suspendert av styret. Forslaget om suspensjon kom fra lobbyisten selv, noe styret godtok.

Dette kommer etter at New York Times sist fredag avslørte at Volkswagen indirekte er ansvarlig for at det er brukt aper for å teste om dieseleksos er helsefarlig. Disse opplysningene kom litt over to år etter at det ble kjent at Volkswagen hadde montert programvare i dieselbilene som jukset på dieselutslipptestene, kjent som dieselgate.

En miljø- og helseorganisasjon for transportsektoren kalt EUGT (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) skal i 2014 ha gjennomført tester i USA der aper ble plassert i glassbur hvor de ble utsatt for dieseleksos i fire timer.

Steg, en tidligere talsperson for den tyske regjeringen, skal ha vært klar over disse testene, men gjorde ingenting for å stoppe dem. Det er foreløpig ikke noe som tyder på at toppsjefene i Volkswagen ble informert om testene.

Matthias Müller, som overtok som administrerende direktør i Volkswagen etter dieselgate, sier de vil komme til bunns i saken.

‒ Vi er i ferd med å undersøke EUGTs arbeid, som ble oppløst i 2017, og komme fram til alle nødvendige konsekvenser. Mr. Steg har erklært at han vil påta seg fullt ansvar. Jeg respekterer hans beslutning, sier Müller.

‒ Vi har en lang vei fram for å vinne tilbake tilliten. Å gjennomføre tester slik som i USA er galt, uetisk og frastøtende, legger han til.

Også politikere og andre toppsjefer i Volkswagen er sjokkert over det som har kommet fram, og brukt ord som «absurde», «avskyelige» og «motbydelige» om eksperimentene.

EUGT ble grunnlagt i 2007 av Volkswagen, Daimler (Mercedes), BMW og Bosch. Sistnevnte skal være de som leverte mye av programvaren som gjorde det mulig å manipulere utslippstestene i dieselgate. Bosch trakk seg fra EUGT i 2013, men opplyser til den tyske avisen Spiegel at det ikke hadde noe med eksperimentene å gjøre. De sier at det var på grunn av manglende resultater fra gruppen.

EUGTs hovedformål var å se hvilke konsekvenser utslipp og innånding hadde rundt de helsemessige faktorene, og fungerte enkelt og greit som et lobbyselskap for bilprodusentene.

Volkswagen har kommet godt ut av den første dieselgate, og kunne loggføre et rekordsalg i 2017. Hvordan dieselgate 2.0 vil slå ut på salget vil tiden vise, men omdømmet til de tyske produsentene har fått nok en kraftig ripe i lakken.

Også BMW og Daimler har fordømt testene til EUGT.

Alle de tre produsentene satser tungt på elektrifiserte kjøretøy i årene som kommer, og det er like greit. Dieselen har fått nok en spiker i kista, og framstår stadig mer som den stygge andungen.

Utslippstestskandalen er ikke det eneste problemet de tyske produsentene har for tiden. Tyske industriarbeidere har nemlig «småstreiket» i flere uker på grunn av de pågående lønnsforhandlingene. Det mektige forbundet IG Metall forlanger en økning på 8 prosent over de neste 27 måneder, og at de som tar hånd om barn, eldre og syke får redusert arbeidsuka fra 35 timer til 28 timer i to år.

IG Metall har nå annonsert en 24-timers streik på fredag, noe som blant annet får konsekvenser for produksjonen til Porsche og Mercedes.

Siste ord er neppe sagt i noen av de to sakene.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *