Hjem / Nyheter / Volkswagen med ny Touareg
Slik ser den nye Touareg ut. (Alle foto: VW)
Slik ser den nye Touareg ut. (Alle foto: VW)

Volkswagen med ny Touareg

Til sommeren kommer det en ny Touareg til Norge, Volkswagens flaggskip-modell.

Modellen som er oppkalt etter et gammelt gjeterfolk i Sahara, tuaregene, kom så langt tilbake som i 2002, og er solgt i rundt én million eksemplarer.

Annonse

Det er for tiden inne i sin andre generasjon, og begynner altså å dra på årene.

Så det er på tiden med en ny en.

Volkswagen viser nå fram tredje generasjon under Beijing Motor Show, og det kan sees som et aldri så lite startskudd for Volkswagens enorme modellsatsing i årene som kommer.

Touareg er den største SUV-modellen til tyskerne, og ansett som et høyteknologisk flaggskip i VW-flåten.

Så listen er allerede skyhøy, og det trengs mer enn en enorm berøringsskjerm om den nye generasjonen skal imponere.

Og det er absolutt mer enn det i den oppgraderte modellen.

Her er høydepunktene, ifølge Volkswagen Norge:

  • Innovision Cockpit: digitale instrumenter og infotainmentskjerm danner sammen en stor digital skjerm -«Innovision cockpit»
  • Night Vision og IQ.Light – LED matrix headlights: Termisk kamera bidrar til å synliggjøre mennesker og dyr i mørket og redusere risikoen for ulykker.
  • Tilkoplet teknologi: komfort, assistanse- og kjøredynamiske systemer sørger for enda høyere nivå av sikkerhet og ytelser
  • Innovativ: vektreduksjon på 106 kilo pga. bruk av høyere andel av aluminium
  • Stort bagasjerom med volum på 810 liter
  • 4-hjulsstyring og «active roll compensation»
  • Nye førerassistansesystemer som Night Vision og Front Cross Traffic Assist
  • Nye massasjeseter som tilvalg
  • Drivlinjen blir helt ny, med mulighet for luftfjæring og firehjulsstyring som sikrer en sikker og dynamisk kjøreopplevelse

Nye Touareg har også vokst, både i bredden, lengden og høyden. Den er produsert på den nye MBL-plattformen, og den er 4,878 mm lang (+77mm), 1,984 mm bred (+44mm) og 1,702mm høy (-7mm). Det betyr selvsagt mer innvendig plass og større bagasjerom, men faktisk ikke økt vekt. Ved å bruke en ny miks av aluminium (48 prosent) og stål (52 prosent) har de faktisk klart å få vekta ned. Nye Touareg kan dra tilhengere på opptil 3,5 tonn.

Men så var det denne enorme skjermen da.

Med nye Touareg debuterer også det Volkswagen kaller «Innovision Cockpit». Dette er en kombinasjon av Digital Cockpit (12 tommer) og Discover Premium (15 tommer), og sammen former de en digital skjerm hvor det meste styres fra. Altså bort med de «gammeldagse» knappene.

Systemet legger til rette for en høy grad av personlige innstillinger, og kan også betjenes med håndbevegelsesstyring. HD-skjermen på 15 tommer har de fleste betjeninger via selve skjermen, inkludert styring av aircondition, setevarmer og eventuelt massasjeseter.

I tillegg kan også førerens smarttelefon innstilles til å bli sjåførens egen Touareg.

Ikke overraskende finner vi flere sikkerhetssystemer i den nye Touareg. De har noe de kaller «Night Vision» som kan fange opp mennesker og dyr i mørket via termisk kamera. Disse vises på skjermen i grønt eller rød lys avhengig av farenivået. Da varsles fører via head-up display og betjening, samt at bremsesystemene aktiveres.

«Roadwork Lane Assist» er en førerassistent som fungerer opp til 60 km/t, og som hjelper til med både å holde bilen i filen og akselerasjon og bremsing. «Front Cross Traffic Assist» er en annen assistent som varsler om eventuell trafikk foran Touareg.

De nye lyktene er også verd å nevne.

«I.Q. Light» er LED matrix frontlykter som er interaktive med både kamera og hovedlyskontroll. Disse lyser på personer som eventuelt er i faresonen foran bilen, og varsler både føreren og eventuelle personer foran. Informasjonen kommer i head-up-displayet på frontruten.

«Night Vision» og «I.Q. Light» er sammenkoblet, og gjør kjøringen mer sikker.

Holder ikke det utstyret som er standard, kan det også velges et vell av ekstrautstyr ‒ som for eksempel firehjulsstyring og parkeringsassistent via app.

Bilen blir altså tilgjengelig i Norge til sommeren, og kommer da som to modeller. En med 3,0 TDI V6 på 231 hestekrefter, og en 3,0 TDI V6 på 286 hestekrefter. Prisen blir «godt under 900.000 kroner», ifølge den norske Volkswagen-importøren.

Her er en video med den nye modellen:

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *