Hjem / Nyheter / Voldsom VW-satsing i Kina
Volkswagens bestselger i Kina er Lavida. Nå blir den ny. (Foto: VW)
Volkswagens bestselger i Kina er Lavida. Nå blir den ny. (Foto: VW)

Voldsom VW-satsing i Kina

Bilutstillingen i Beijing er et godt eksempel på hvor hardt produsentene nå satser i Kina. Volkswagen kommer med ni nye modeller der bare i år.

Verdens største bilprodusent Volkswagen-gruppen solgte over 10 millioner biler i 2017, og spydspissen er Volkswagen-merket som solgte 6,23 millioner biler bare i fjor.

Annonse

De er som kjent store i Norge og andre europeiske land, men gigantiske i Kina. Der er Volkswagen det mest solgte merket, og de bikket faktisk 3,2 millioner biler i 2017. Bare i mars solgte Volkswagen 254.000 kjøretøy i verdens mest folkerike land, mot for eksempel 183.000 i hele Europa.

Det er altså et gigantisk marked.

Kina er faktisk blitt så viktig at de i mars sendte en stakkars fyr av gårde fra fabrikken i Bratislava i Slovakia til Beijing i Kina. Turen i en kamuflert Touareg var på solide 16.000 kilometer gjennom 11 land.

Han brukte tre uker på turen, som endte i en verdenspremiere av den nye Touareg i Beijing 23. mars som bildet over viser.

Nå er tiden inne for Beijing internasjonale bilutstilling, og Volkswagen girer nok en gang om.

Denne gang viser de fram en ny versjon av Kina-modellen Lavida og CC (kinesisk versjon av Arteon) samt den nye Touareg (forhåpentlig uten kamuflasje) og en Kina-versjon av SUV’en T-Roc. De har også med seg elbilen I.D. Vizzion som fortsatt er en prototype. Altså fem modeller.

I løpet av 2018 vil Volkswagen lansere hele ni nye modeller i det kinesiske markedet, og om de skal nå målet om 650.000 elektriske biler der innen 2025 må de selvsagt også ha noen elbiler i de kommende årene. Så planene til Volkswagen er å komme med ti elbiler bare i Kina innen 2023, og den elektriske I.D.-familien vil selvsagt være viktig i den satsingen.

Også resten av verden får I.D.-biler, som foreløpig teller fire biler. Bybilen som kun heter I.D. (fra venstre på bildet under), minibussen I.D. Buzz, SUV-varianten I.D. Crozz og flaggskipet som de viser i Kina som altså heter I.D. Vizzion.

Men først er det altså de nye Lavida og CC som gjelder i Kina.

Slik ser bestselgeren Lavida ut:

Volkswagen har per i dag mer enn 50 fabrikker i 14 land, og har siden den første Bobla rullet ut av produksjonslokalene for 72 år siden produsert mer enn 150 millioner biler. De lager nå faktisk over 60 forskjellige modeller.

Med forretningsmodellen Transform 2025+ ble det lansert over 10 nye modeller i fjor, og innen 2020 vil de blant annet kunne tilby 19 SUV-modeller rundt i verden. Målet til Volkswagen er at de skal ha én million elbiler på veiene innen 2025.

Foreløpig har de bare en ‒ e-Golf. Men det varer ikke lenge.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *