Hjem / Ikoner og legender / Viste vei for varetransporten
At Model TT var en skikkelig arbeidshest vitner dette bildet om. Her er den lastet med 3,6 tonn høy.
At Model TT var en skikkelig arbeidshest vitner dette bildet om. Her er den lastet med 3,6 tonn høy. (Creative Commons )

Viste vei for varetransporten

Fords aller første varebil så dagens lys 27. juli 1917. Og ja, den er selvsagt i slekt med den historiske Model T.

Selv navnet ligner på verdens aller første serieproduserte bil. Varevarianten endte nemlig opp med å hete Model TT, noe som er logisk nok ettersom den ble bygd på samme plattform.

Annonse

Egentlig er det litt feil å kalle den en varebil. Det Ford kom opp med var en slags krysning mellom en varebil og en lastebil, og vi vet at amerikanerne har et navn for slike. Nemlig pickup. Men det var ikke en ekte pickup heller. Mer en hybrid mellom varebiler og pickuper.

Den hadde plass til to personer, var litt tyngre enn Model T og hadde bakaksel slik at den kunne håndtere lastevekten. Og det trengtes, det er bare å titte på bildet så skjønner man det.

Da den kom kostet den rundt 4.000 kroner, men prisen falt etter hvert ned til rundt 2.000 kroner mot slutten av produksjonen. Og, iallfall ifølge produsenten, var det et røverkjøp. For bare hør hva Ford selv sier i en brosjyre fra 1923.

«En pris så lav – en verdi så høy – et nytte(kjøretøy) så viktig at alle handelsfolk, produsenter, entreprenører, bønder, bør eie en Ford One-Ton truck». Prisen var den gang satt til 380 dollar.

Ford produserte Model TT i ti år før det var slutt, og da var det solgt 1,3 millioner slike. Model AA overtok i 1928. Ford hadde i tillegg startet produksjonen av den første pickupen tre år tidligere, i 1925.

Som vanlig i den tiden måtte man dra i gang motoren til Model TT med en sveivestang foran, og dekkene var stort sett av helgummi. Men for komfortens skyld var det også mulig å få tak i luftdekk, muligens med tanke på de som satt i det litt bedre enn bøndene på den tiden. Etter hvert som årene gikk kom til slutt Ford opp med Taunus Transit i 1953, før selve Transit kom i 1965.

Men før det kom en annen forløper til en enda mer modellserie, nemlig F-serien. F-1 kom i 1948, og modellserien er i dag verdens mest solgte. Ja, intet mindre!

Og Transiten er fortsatt en av verdens mest populære varebiler. Og nå får du den kun med luft i dekkene…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *