Hjem / Elbiler / Viste fram elektrisk «Norges-Porsche»
Dette er en mer folkelig variant av Porsche Mission E, Mission E Cross Turismo. (Alle foto: Porsche)
Dette er en mer folkelig variant av Porsche Mission E, Mission E Cross Turismo. (Alle foto: Porsche)

Viste fram elektrisk «Norges-Porsche»

Da Porsche viste fram elbilen Mission E tok de den til Norge. Og jaggu har de ikke lagd en ny versjon av den også.

Porsche vil inn i det elektriske markedet, og de skal gjøre det med Mission E. Dette er en firedørs sportsbil med trekk på alle hjulene, og blir en konkurrent til for eksempel Tesla Model S. Denne modellen har Porsche utviklet i flere år allerede, og den har også blitt vist fram til utvalgte kunder i Norge.

Annonse

Mission E har arvet en del teknologi og løsninger fra Porsche 919 Hybrid, og har blant annet et 800 volts system som sørger for lynrask lading.

Porsche snakker om 600 hestekrefter, 500 kilometers rekkevidde og 15 minutters ladetid opp til 80 prosent på den kommende elbilen. Prisen er satt rett i overkant av Model S, så den blir en Tesla-konkurrent.

Men de har også en søstermodell på lur. En som foreløpig er på konseptstadiet, men Porsche hinter at denne kan se ut som noe de vil komme med en gang i framtiden.

Bilen, Mission E Cross Turismo, bygger videre på prinsippene de la til grunn da de startet å bygge søsteren, og de kaller den da også en crossover utility vehicle (CUV). Foran kan den minne om en 911, mens den også har også arvet trekk fra blant andre Panamera Sport Turismo.

Men du kan jo se selv, og gjøre opp din egen mening. Så her har du Porsche Mission E Cross Turismo:

Som du ser av videoen har den trådløs lading og god lagringsplass, og er en slags familiebil-versjon av søstermodellen.

Tyskerne understreker da også at dette er en bil for de som liker å kjøre på turer, gjøre sportslige aktiviteter og delta på fritidsaktiviteter. Ifølge Porsche passer denne både til bykjøring og på landet, og er altså en hverdagsbil med firehjulstrekk.

Dette er heller ikke en liten bil, den er nesten fem meter lang, to meter bred og 1,42 meter høy. I og med at dette er en elbil uten den tradisjonelle motoren og girkassen bør det være nok av rom innvending til å boltre seg i.

Bilen har to permanente magnetmotorer som er synkronisert, noe Porsche kaller forhåpentligvis litt tilfeldig PMS. Vi satser på at motorene ikke er humørsyke, og funker som de skal.

De yter over 600 hestekrefter, og sparker til 100 km/t på under 3,5 sekunder. Faktisk når den 200 km/t på under 12 sekunder, så dette er et beist i lyskryssene.

Det europeiske ladeprosjektet Ionity skal gi superladere i Vest-Europa, og blant partnere finner vi BMW, Daimler, Ford og Volkswagen som inkluderer både Audi og Porsche. Disse lynraske høykapasitets ladestasjoner (HPC) som også kommer til Norge får opp mot 350 kW kapasitet per ladepunkt.

Og Porsche klargjør seg til dette med Mission E. Systemet på 800 volt sørger nemlig for å presse inn nok saft til å kjøre 400 kilometer i løpet av kun 15 minutter, mens den totale rekkevidden er satt til rundt 500 kilometer.

Ellers har Porsche puttet inn det de har av tilgjengelig teknologi i konseptmodellen, noe som inkluderer rundt 20 digitale servicer og apper som skal styre det hele. Et eksempel er DestinationsApp som lar bilen velge kjøreinnstillingen basert på ruten, og velger til og med musikken, justerer klimakontrollen og lyssetter kupéen automatisk for den beste opplevelsen.

Men det er altså ikke bekreftet at denne litt mer funksjonelle varianten av Mission E kommer i produksjon.

Porsche vil rett og slett vise at de kan lage «vanlige» elbiler også, og dette er et glimt på hva vi kan forvente oss i framtiden.

Så vi får nøye oss med bildene enn så lenge.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *