Hjem / Nyheter / Viser superrask el-motorsykkel
Dette er noe lynrask. (Alle foto: Curtiss)
Dette er noe lynrask. (Alle foto: Curtiss)

Viser superrask el-motorsykkel

Hva sier du til en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 2,2 sekunder? Med en café-racer!

Lamborghini Aventador og Porsche 911 Turbo S framstår som en ponny. Koenigsegg Regera kan sammenlignes med en islandshest. Lynraske Rimac Concept One og Bugatti Chiron er som en traver, mens ultraraske Dodge Challenger SRT Demon og Tesla Model S P100D framstår som topptrimmede galopphester.


Alle disse gjør 0-100 km/t på under 3 sekunder, men blir bak i en sprint mot Curtiss Motorcycles’ lynraske Zeus-modeller. De som er som en gepard.

Og det er ikke på grunn av antall hestekrefter, og vi snakker heller ikke om helsprøe racing-sykler kun laget for å dundre rundt baner med.

Denne uka foregår EICMA-motorsykkelshow i Milano, og produsentene valfarter til den italienske motebyen for å vise fram sine nyheter. Og som i bilverden handler mye om elektrifisering.

En av produsentene som fokuserer veldig på el-motorsykler er amerikanske Curtiss Motorcycles. I sommer viste de fram et nytt flaggskip kalt Hera, og utilsiktet eller ikke, kom nyheten på samme tid som Harley-Davidson annonserte at de kommer med el-motorsykler «om ett til to år».

Det er altså duket for en episk elektrisk amerikansk duell.

For å møte Harleys elektrisk LiveWire-serie svarer Curtiss med to nye modeller.

Til EICMA har de tatt med seg en el-MC i kategorien Café og en i Bobber. Slik ser Café Solo ut:

Og du har aldri kjørt til caféen raskere enn det du kommer til å gjøre med en Zeus. For sjekk hva Paul Ogilvie som leder drivverksiden hos MC-produsenten sier.

‒ Vi er virkelig oppglødd av å vise det vi mener er den beste teknologien i industrien. Ved å ta i bruk et nytt banebrytende energilagringssystem for å balansere kraften og rekkevidden, er målet en rekkevidde på 450 kilometer, 196 Nm og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 2,2 sekunder. Alt dette med en 140 kW-motor.

Han snakker altså om 187 hestekrefter, drøy rekkevidde og en vill akselerasjon.

Som du ser av bildet over er sykkelen svært så linjeformet og futurisk. Og dette er et design de har jaktet på.

‒ Vår opprinnelige prototype for Zeus hadde en gammel batteri- og motorteknologi som var like stilfull som en murblokk. Dette gjorde ting innviklet for våre ingeniører til å utvikle en maskin som vi ville lage. Med vår nye teknologi-avdeling utvikler vi nye batterier, motor og kontrollsystemer som gjør at teknologien nå lar oss følge den moderne, atletiske visjonen vi har, sier Jordan Cornille, leder av designavdelingen.

Café-versjonen ser kanskje litt vel futurisk ut, så hva med bobber-varianten? Den som skal være ren og stilfull med få detaljer.

Vel, slik ser den ut:

Ja, fortsatt noe helt ellevilt, men kanskje litt mer spiselig for folk flest. Og så vet vi også at nytt design alltid er litt uvant å se til å begynne med, så vi venner oss muligens til dette med tiden.

Curtiss satser altså frisk på elektriske motorsykler, og er ikke redd for å ta opp kampen med Harley-Davidson.

Og med motorsykler som får superbiler til å framstå som noen dovne esler og en rekkevidde som moderne elbiler har de helt klart potensiale.

Curtiss opplyser at de kommer med flere spesifikasjoner og pris senere i år, så det er bare å følge med.

I mellomtiden får vi prøve å venne oss til det spesielle designet, og da hjelper det jo å sjekke ut flere bilder av de to el-motorsyklene. Det kan du gjøre i bildegalleriet under:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *