Hjem / Nyheter / Viltnemda kolliderte med elg
Det skjer svært sjelden at viltnemda selv er involvert i elgpåkjørsler, men det skjedde i romjula. (Foto: If)
Det skjer svært sjelden at viltnemda selv er involvert i elgpåkjørsler, men det skjedde i romjula. (Foto: If)

Viltnemda kolliderte med elg

Det er fra sine egne man skal ha det. Det erfarte viltnemda da de rykket ut til en elgkollisjon.

Den smått utrolige historien skjedde i Trysil i romjula, og endte med at elgen måtte bøte med livet.

Det hele startet da det som skjer altfor ofte skjedde i romjula. En bilist kolliderte med en elg, og kontaktet som loven sier politiet etter ulykken.

De varslet på sin side viltnemda, og Rolf Neby som er leder av fallviltgruppa i Trysil kommune rykket ut.

Men før han kom så langt havnet han i eksakt samme situasjon.

For en stor elgkolle dukket brått opp av snøkanten, og det var umulig å forhindre sammenstøt på så kort avstand. Bilen fikk store materielle skader og elgen døde momentant i kollisjonen, mens viltnemndas leder slapp med skrekken, rapporterer If.

‒ Jeg har vært involvert i rundt 500 elgpåkjørsler gjennom arbeidet i viltnemnda, men det er første gang at jeg selv har kollidert med elg, sier Neby.

Akkurat nå er det ekstra stor elgfare mange plasser i Norge. Snøen gjør nemlig sitt til at det saltes på mange veier, og det er en viktig næringskilde for elg og andre hjortedyr. I tillegg er det enklere å bevege seg på brøytede veier enn i dyp snø, selv for de med fire lange bein.

Det har også Neby og hans kollegaer erfart. De har så langt denne vintersesongen håndtert rundt 30 elgpåkjørsler i kommunen. I tillegg kommer nesten like mange kollisjoner med rådyr.

Og nå er han altså selv en del av den statistikken.

‒ Plutselig lå elgen på panseret. Frontruta knuste i kollisjonen med dyret. Skadene på bilen ble taksert til godt over 100 000 kroner, forteller Neby om den dramatiske opplevelsen i romjula.

Mye snø gir også høye brøytekanter, noe som gjør det vanskelig å oppdage at store dyr er på vei ut i veibanen. I tillegg hopper ofte dyrene over slike kanter, og kommer dermed raskt på bilistene. Noe som altså skjedde med Neby.

‒ I tidsrommet oktober til februar skjer det betydelig flere viltpåkjørsler enn i de lyse månedene. De fleste kollisjoner med elg skjer i nærheten av skog og vassdrag. Risikoen for å kjøre på elg er aller størst i skumringen og i grålysningen om morgenen, påpeker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

I snitt skjer det flere elgpåkjørsler hver eneste dag. I jaktåret 2016/2017 ble det registrert 880 elger, 832 hjorter og 4 934 rådyr som døde på grunn av påkjørsel fra motorkjøretøy, viser tall fra Statistisk sentralbyrå og Hjorteviltregisteret.

Når uhellet først er ute er det viktig å vite hva man skal gjøre. Det visste selvsagt den uheldige Neby.

‒ Dersom du kolliderer med vilt må du kontakte politiet så de kan få satt i gang fallviltgruppa med å håndtere dyret som er påkjørt, enten det ligger nær bilen eller har stukket fra kollisjonsstedet med skader. Politiet har telefonnummeret 02800 over hele landet, sier Neby.

Også forsikringsselskapene er opptatte av at politiet er varslet, og om rutinene er fulgt trenger man i de fleste tilfellene ikke være redd for at det blir dyrt. De fleste har nemlig redusert eller ingen egenandel ved viltpåkjørsel, og ingen tap av bonus.

‒ I vinter er det mye snø mange steder, og elgen søker seg mot bebyggelse og der folk ferdes. Nå er det viktig å være særlig aktsom, sier Sigmund Clementz i If.

Og har følgende råd for de på veiene:

– Følg med på skilting, kjør forsiktig, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg. Vær spesielt oppmerksom der det er høye brøytekanter eller snøfonner og kort avstand til skogkanten, sier han.

Det er altså høysesong for viltpåkjørsler, og da er det greit å ta med seg enda flere råd og vink. Så her er noen som er verd å lese gjennom fra NAF:

Tips for å unngå påkjørsel

  • Over 5 000 elg, hjort og rådyr blir kjørt ned og drept hvert år. Risikoen for å møte vilt på ville veier er høy hele året.
  • Hjortedyr kommer sjelden alene
  • Om vinteren oppsøker dyrene brøytede veier
  • I mai-juni støter elgkua bort sine ettårskalver, noe som øker vandringen
  • Om høsten gjør bærplukkere og jegere at dyrene beveger seg mer
  • I grålysningen og skumringen beveger dyrene seg mellom hvile- og beiteplass
  • I dagene etter store snøfall trekker gjerne dyrene ut i veien

Dyret kommer alltid brått på

  • Varselskiltet varsler en reell fare. Det at du ikke har møtt vilt på ville veier på lang tid gir ingen trygghet, men heller økt sannsynlighet for at det er din tur.
  • Å holde fartsgrensa kan faktisk være for høy fart. Treffer du dyret med bare 10 km/t lavere fart, kan det redde liv.
  • Senker du farten fra 80 til 70 km/t reduserer du risikoen for ulykke med 50 prosent (TØI)
  • Dyrene bruker ikke refleks, du vil derfor ikke oppdage dyrene i sidesynet. Du må søke med blikket i sideterrenget. Se etter spor i snøen.
  • De kommer sjelden alene, kommer ett så se etter de andre
  • Ha alltid ren og klar frontrute, samt riktig justerte lys

Ved ulykke

  • Ta på refleksvest og sikre skadestedet.
  • Ring politiet på 02800. (Ved personskade ring 113).
  • Bruk merkebåndet og marker stedet dyret forlot veien.
  • Følg aldri etter skadet vilt. Viltet kan angripe, og dine spor kan ødelegge for søkshunden.

Ansvar

  • Du plikter å varsle om påkjørsel av dyr, selv om du tror det er uskadd.
  • Du risikerer avkorting på forsikringen og bonustap om ulykken ikke rapporteres og registreres.
  • Skadde dyr lider. Sørg for at dyret blir funnet så raskt som mulig.
  • Avliv aldri et større dyr. Den avgjørelsen skal tas av viltnemnda eller politiet.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Pininfarina kommer som eget merke, og den første bilen er en elektrisk hyperbil kalt PF0. (Alle foto: Pininfarina)

Legendariske Pininfarina med egen elektrisk hyperbil

Pininfarina er kjent for å komme med ombygde biler fra Ferrari og andre italienske merker, …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *