Hjem / Nyheter / Vill AMG-SUV har blitt helt ekstrem
Brabus har tatt en Mercedes-AMG GLC 63 S og gjort den enda villlere. (Alle foto: Brabus)
Brabus har tatt en Mercedes-AMG GLC 63 S og gjort den enda villlere. (Alle foto: Brabus)

Vill AMG-SUV har blitt helt ekstrem

SUV-modellen Mercedes-AMG GLC 63 S er noe av det ypperste du kan få tak i. Så hvorfor ikke lage en ekstremversjon av villstyringen? Se bilder.

Nettopp det har Brabus gjort, tuningselskapet som har spesialisert seg på Mercedes (og Smart).

Gjengen der bygger hvert år om utvalgte modeller, og presenterer de vanligvis på en av de store europeiske bilutstillingene. Paris er den neste, og starter 2. oktober.

Så da er det på tide å vise fram en ny Brabus-modell. Noe de også gjør.

Mercedes-AMG GLC 63 S er en skikkelig versting blant SUV-modellene, og ble vist fram for første gang under fjorårets bilutstilling i New York.

Mercedes viste fram AMG GLC 63 i New York i fjor. (Foto: Mercedes)
Mercedes viste fram AMG GLC 63 i New York i fjor. (Foto: Mercedes)

I original drakt har AMG-varianten en V8 på 4,0 liter med biturbo, yter 502 hestekrefter med et dreiemoment på 700 Nm, og sprinter fra 0 til 100 km/t på solide 3,8 sekunder. Mercedes har digitalt sperret toppfarten til 250 km/t.

Ikke verst for en SUV.

Men det er ingenting i forhold til versjonen som nå vises fram ‒ nemlig en Brabus 600 GC.

Selv om navnet er ganske så forskjellig, er dette altså en AMG 63 S som har tømt i seg minst en flaske tran.

Tuningselskapet har nemlig gitt denne noe de kaller for PowerXtra B40 600, og dere kan jo gjette hva 600 står for. Ja, nettopp, antall hestekrefter.

Denne familiebilen med fem dører gjør dermed unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder, og noe fartssperre på 250 km/t bryr ikke Brabus seg om. Toppfarten er oppgitt til på 300 km/t.

Vi nevnte familiebil.

Det passer seg dårlig å frakte ungene rundt i en bil som bråker som en vill sportsbil, og løsningen er da en såkalt «Coming Home»-modus som hysjer ned bilen. Hvor mye av lyden systemet demper vites ikke, men det hjelper nok helt sikkert til å berge freden i nabolaget.

Om du vil vise deg fram foran utecafén er det bare åpne flapsene, og alle skjønner at dette er noen ville greier.

Brabus har som vanlig byttet ut diverse deler (deriblant eksosanlegget med hysj-modusen), satt på egne designelementer og tilbyr forskjellige felger og dekk til spesialutgaven av AMG GLC 63 S. Det er for eksempel mulig å få dekk i størrelsekombinasjonen 265/35 ZR 22 eller 295/35 ZR 21.

En SUV skal som kjent ha relativ stor bakkeklaring, men det passer ikke alltid veldig bra med en bil som har ytelser kun de verste sportsbilene kan matche. Brabus har derfor senket sin versjon med 30 mm, noe som gir den et enda mer sportslig uttrykk.

Som vanlig har også Brabus flikket på innsiden, og blant annet finner vi et spesielt pustende lær og diverse håndsydde Brabus-logoer.

Forbruket bryr de færrest som eier en slik bil seg lite om, men det uansett ikke så ille som fryktet. Ved kombinert kjøring slurper den i seg 1,19 liter på mila, og Brabus opplyser heldigvis ikke om hvor suppe det går når gassen trampes i bånn.

En annen ting som det er like greit at de ikke sier noe om er prisen.

Den «vanlige» Mercedes-AMG GLC 63 S starter på drøyt 1,5 millioner kroner i Norge, så hva galskapen til Brabus ender på tør vi ikke en gang å tenke på.

Men så er det da også en av de råeste SUV-modellene som det er mulig å få tak i. Om vi da kan kalle den en SUV?

Det er iallfall en ekstrem versjon av en i utgangspunktet vill bil.

Sjekk selv:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *