mandag 18. desember 2017
Hjem / Elbiler / Vil lade elbiler på under 15 minutter
BMW vil ha ladetiden ned på under et kvarter. Det haddde vært noe for i3-eierne! (Foto: BMW)
BMW vil ha ladetiden ned på under et kvarter. Det haddde vært noe for i3-eierne! (Foto: BMW)

Vil lade elbiler på under 15 minutter

Parallelt med at Ionity skal teppelegge hovedveiene i Europa med hurtigladere jobber en gruppe med å finne ut hvor fort det egentlig er mulig å lade opp et batteri.

Prosjektet Ionity har storfisker som BMW Gruppen, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Gruppen bak seg, og skal sette opp 400 ladestasjoner med en kapasitet på 350 kW langs hovedveiene i Vest-Europa ‒ også i Norge. Dette er en enorm forbedring fra dagens ladestruktur, og kutter ladetiden betraktelig.

Annonse

Men på samme tid forskes det på hvor fort det egentlig er mulig å lade opp en elbil. Dette gjøres blant annet av gruppen Fastcharge, som både BMW Gruppen og Porsche Gruppen er en del av. Denne gruppen ble etablert i juli 2016, og er et treårs prosjekt.

Målet er ganske så opplagt. Komme opp med en teknologi som gjør det mulig å lade opp biler raskest mulig.

Det store spørsmålet er hvor raskt det egentlig er mulig.

Arbeidsteorien deres er 450 kW, som er tre ganger raskere enn noen av dagens stasjoner. Og for å få det til handler det om volt og ampere. Jo høyere de er, jo raskere fylles batteriet.

For å få ned ladetiden til under 15 minutter trengs det en voltstyrke på 900 volt og en amplitude på 500 ampere, noe som gir en enorm belastning på komponentene involvert. Dermed blir kablene altfor store og uhåndterlige.

Utfordringen er å komme opp med teknologi som kjøler ned både kabler og kontakter, slik at dagens «vanlige» kabeltyper kan benyttes.

Fastcharge benytter seg av dagens utstyr med standarden Combined Charging System (CCS), noe som betyr at også dagens biler med mindre battteri-spesifikasjoner kan benytte seg av de lynhurtige ladestasjoner som kommer i framtiden.

Fastcharge studerer ikke bare dette, de vil gjøre hele ladeprosessen enklere. De forsker også på teknologi som automatiserer registrerings- og betalingsprosessen for kundene, slik at dette også går raskest mulig.

Så da vet vi at 450 kW er den foreløpige grensen, og at dagens biler kan bruke dem. Men hvor langt fram er framtiden egentlig?

Ikke så lenge til, faktisk. Fastcharge sier at de har kommet så langt at de er klar med noen prøveprosjekter allerede neste år. De første prototypene skal være offentlige, og kan dermed benyttes av alle.

Uten å spesifisere hvor, er det grunn til å tro at det skjer i Nederland eller Tyskland. En av partnerne er nemlig Allego, et nederlandsk selskap som står bak et nettverk av ladestasjoner i Nederland, Belgia, Tyskland og Storbritannia.

Så det går med andre ord raskt med utviklingen, og snart også betraktelig raskere med ladingen.

En annen utfordring for elbiler er rekkevidden, hvor dagens elbiler for det meste ligger mellom 300- og 500 kilometer. Her foregår det også et intensent kappløp hvor de aller fleste store bilprodusentene er involvert, og i motsetning til hurtigladere hvor dagens elbiler også er en del av framtiden vil dagens elbiler raskt kunne bli utdaterte.

Så husk på det. Din elbil kan raskt bli veldig gammel når morgensdagens elbiler kommer. Det er greit å ha i bakhodet i en tid der myndighetene prøver å presse «alle» over på en teknologi som ikke er ferdig utviklet.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Årsavgiften forsvinner. Men har du skilt på bilen (kanskje ikke så kult som denne Honda'en) må du betale avgift. (Foto: Honda)

Nå trenger du ikke lenger å stresse med avregistreringen

Til nå har det vært slik at bilen måtte avregistrere innen 31. desember eller vrakes …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *