Hjem / Nyheter / Vil la 16-åringer kjøre mopedbil og forenkler reglene rundt lett MC
En moped kan kun kjøres i 45 km/t, og mange ønsker derfor å kjøre lett MC. Nå skal reglene forenkles. (Foto: Yamaha)
En moped kan kun kjøres i 45 km/t, og mange ønsker derfor å kjøre lett MC. Nå skal reglene forenkles. (Foto: Yamaha)

Vil la 16-åringer kjøre mopedbil og forenkler reglene rundt lett MC

Regjeringen vil forenkle reglene rundt førerretten, og vil åpne for at 16-åringer kan kjøre mopedbiler og at det skal bli enklere å ta lappen for lett motorsykkel.

Norge er et strengt land når det kommer til retten om å føre kjøretøy, og et av valgløftene til regjeringspartner Frp var at disse skulle forenkles. Og i motsetning til valgløftet om å fjerne bommene er dette et løfte som er enklere å innfri.


Statens vegvesen har ført an med å digitalisere en rekke tjenester, og regjeringen har selv forenklet reglene med blant annet å fjerne aldersgrensen på tohjulinger (jepp, det fantes faktisk en sånn) og gjort det enklere rundt kjøp og salg av biler. De har også åpnet for personlig skilt, og 1. oktober fjernet de også regelen om antall ekstralys og hvor sterk disse kan være.

Nå åpner de også for at 16-åringer skal kunne kjøre mopedbiler, og vil forenkle prosessen rundt lett motorsykkel.

‒ Lett motorsykkel er et godt alternativ for mange som pendler, og kan bidra til mindre køer, mindre lokal forurensing og et mindre behov for parkeringsplasser. Regjeringen vil nå gjøre det enklere å få førerrett til lett motorsykkel for de som allerede har førerkort, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

En motorsykkel som har et slagvolum opp til 125cc og på maks 11 kW (14,75 hk) havner i kategorien lett motorsykkel, og den hører hjemme i sertifikatklasse A1. De fra 16 år kan ta førerkort klasse A1, men kun de som er 18 år kan kjøre 3-hjuls eller 4-hjuls moped med en egenvekt over 150 kilo.

I dag må du gjennom fire trinn for å få A1, og det innbefatter 14 kjøretimer. Regjeringen vil nå drøfte to løsninger som skal forenkle denne prosessen.

En modell med noe opplæring som inkluderer en teoretisk og praktisk prøve, og en modell med rundt 12 timer opplæring uten en avsluttende prøve. Det skal uansett fokuseres på trafikksikkerhet og risikoen det innebærer å kjøre en lett motorsykkel.

Det er også særnorske regler rundt mopedbiler, altså mopeder med tre eller fire hjul. Her vil regjeringen senke aldersgrensen fra 18 til 16 år, og tilpasse opplæringen for en yngre brukergruppe. De som har førerkort for traktor skal kun trenge et sikkerhetskurs for å utvide dette til å gjelde mopedbil.

Vegdirektoratet skal nå finpusse på forslaget, før det sendes til høring en gang før jul. Nye regler kan være på plass før den neste sesongen starter til våren.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *