Hjem / Nyheter / Vil ha bedre rutiner rundt kolonnekjøring
Vegtilsynet vil ha like strenge regler for kolonnekjøring i tunneler som det er på fjelloverganger om vinteren. (Foto: Vegtilsynet)
Vegtilsynet vil ha like strenge regler for kolonnekjøring i tunneler som det er på fjelloverganger om vinteren. (Foto: Vegtilsynet)

Vil ha bedre rutiner rundt kolonnekjøring

Vegtilsynet vil ha like strenge regler for kolonnekjøring i tunneler som det er på fjelloverganger om vinteren.

Veimyndighetene er midt i en stor oppgradering av slitne tunneler som ikke oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og skal du ferdes på norske veier i sommerferien er sjansen stor for at du treffer på en tunnel under oppussing.


Om du gjør det kan trafikkflyten bli et problem.

For det aller viktigste er sikkerheten både til bilistene og til de som jobber i tunnelene, og i mange tunneler vil det være nødvendig med kolonnekjøring og bruk av ledebil.

Akkurat som kolonnekjøring over værutsatte fjelloverganger på vinteren.

Vegtilsynet har sjekket hvordan det står til med rutinene, og om Vegdirektoratet har utarbeidet gode rutiner for ledebilkjøring i tunneler og om systemet omfatter kompetanse, opplæring og jevnlig evaluering.

Og myndighetene får en skrape i lakken, for de fant fire avvik.

To av funnene til Vegtilsynet avdekte at Vegdirektoratet:

  • ikke har sikret at prosedyrer for ledebilkjøring i tunnel dekker de mest alvorlige forhold for trafikksikkerheten,
  • ikke har satt tydelige krav til kompetanse hos ledebilsjåfører for håndtering av hendelser i tunnel.

Mens kolonnekjøring på vinteren har detaljerte krav som inkluderer kommunikasjon og hvordan en eventuell evakuering av kolonne skal foregå, er ikke slike krav inkludert i kolonnekjøring gjennom tunneler.

Det er ikke krav til at det skal være kommunikasjon mellom trafikkdirigenter, ledebilsjåfør og arbeidere i tunnelen.

«Kommunikasjon kan sikre at kolonnen ikke kjører inn i en hendelse og at trafikkdirigenter, ledebilsjåfør og arbeidere inne i tunnelen raskt vil kunne bli varslet om noe skulle skje», heter det fra Vegtilsynet.

Tilsynssaken viste også at det gjenstår arbeid med å utarbeide og evaluere prosesser i styringssystemet.

Vegtilsynet vil følge oppe alle fire punkter med Vegdirektoratet.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

I desember kommer hybridflaggskipet til Mercedes, S 560 e. (Alle foto: Daimler)

Hybridflaggskip blir billigere enn lillesøstrene

Mercedes kommer et nytt hybridflaggskip i desember, og S 560 e ender prismessig under både …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *