Hjem / Nyheter / Vil erstatte bombrikkene med GPS-overvåkning

Vil erstatte bombrikkene med GPS-overvåkning

Bommer er i støtet som aldri før, og det popper opp nye i et voldsomt tempo ‒ spesielt rundt byene. Nå ber OFV nok en gang myndighetene vurdere et annet prissystem.

En av fanesakene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en mer dynamisk bomprising. Det vil si at bilistene betaler for det de kjører. Systemet bygger på satellittbasert navigering som registrerer turen elektronisk og bilistene betaler i forhold til bruk av veien.

Med et slik system kan bilistene plotte inn kjøreruten, og få opp en eksakt pris. Systemet vil registrere om man kjører på forurensede dager eller avgiftsbelagte veier.

‒ Dette vil være et mer rettferdig og svært nøyaktig system. Dynamisk veiprising innebærer at forurenser betaler, avhengig av hvor og når man kjører, og ut fra hva slags kjøretøy man bruker. Slik systemet fungerer i dag, rammer det svært skjevt, og man har ingen oversikt over kostnadene før regningen kommer i posten, sa fagsjef Karin Yrvin i OFV til nyttombil.no i januar.

Hun pekte deretter på bomringen rundt Oslo.

‒ Med dagens plassering av bomsnittene, selve bomstasjonspunktet, vil for eksempel en som skal fra Moss til Gardermoen på slike dager få et påslag på 160 kroner – selv om vedkommende ikke en gang er i nærheten av Oslo sentrum. I tillegg kommer eventuelle andre bompenger underveis, sa Yrvin.

Datatilsynet er i utgangspunktet skeptisk til GPS-basert registrering.

‒ En slik dynamisk veiprising vil registrere enda mer informasjon om oss. Ettersom dette er en kontinuerlig registrering av hvor vi beveger oss blir dette ganske heftig når det gjelder personvern, sier Atle Årnes i Datatilsynet til NRK.

Han mener likevel at en GPS-overvåkning kan være akseptabelt under noen villkår.

‒ En mulig løsning er at personopplysningene kun blir lagret i hver enkelt bil og ikke sentralt, og at det kun er sammenfattet informasjon som er nødvendig for fakturering som blir sendt ut fra bilen.

Årnes peker på at dagens system hvor bilistene blir overvåket gjennom hver bompassering ved at informasjonen sendes videre til en sentral registrering allerede er en personutfordring.

‒ Veiprising med lokalt lagret GPS-overvåkning kan faktisk gi bedre personvern, sier han.

Frp med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere vært skeptisk til dynamisk veiprising nettopp grunnet personvern, mens Høyre, KrF og SV har vært lunkne. Arbeiderpartiet, MDG og Sp har derimot vært positive til dette.

‒ GPS-basert veiprising er både mer effektivt og kan bli mye mer rettferdig enn i dag, sier stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap) til NRK.

Sjekk ut denne saken om hvor mange nye bomstasjoner vi får i Norge i årene som kommer.

Billigere bompasseringer i distriktene, dyrere i byene

Følg gjerne bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *