Hjem / Nyheter / Verdens største tror på bil-deling
Snart kan du bestille en selvkjørende bil hjem til deg. (Foto: Didi)
Snart kan du bestille en selvkjørende bil hjem til deg. (Foto: Didi)

Verdens største tror på bil-deling

Hvordan bilprodusentene faktisk skal selge mange biler i framtiden er en gåte, ettersom de alle som en har tro på konseptet med å dele på bilene.

Men den ene død, den andres brød. For bildelingen er helt klart noe som vil komme forbrukerne til gode når løsningene er gode nok og konkurransen hardner til (og prisen dermed går ned).

Annonse

I og med at selvkjørende løsninger og teknologi som baserer seg på nettverk er her allerede så skjønner vi at det faktisk ikke er så veldig lenge til det faktisk er mulig å trykke på appen og bestille en selvkjørende bil.

Ifølge GM Insight er det ventet at bildelingsmarkedet vokser med 34 prosent per år mellom 2017 og 2024, mens veksten i Kina er ventet på hele 40 prosent.

Dette er noe også verdens største bilallianse har fått med seg. Gruppen bestående Renault, Nissan og Mitsubishi har nemlig signert en samarbeidsavtale med aktøren som kvittet seg med Uber i Kina ved å kjøpe opp dens Kina-avdeling, Didi.

Renault-Nissan-Mitsubishi og Didi skal sammen med en haug andre utvikle bildelingsløsninger ‒ først for Kina og deretter for resten av verden.

La oss først forklare hvor svære Didi egentlig er. Denne kinesiske giganten kjøpte altså opp Ubers Kina-avdeling, og regjerer nå turdelingsmarkedet i det folkerike landet. De gjennomfører flerfoldig millioner passasjerturer hver eneste dag, og har rundt en halv milliard brukere fordelt på over 400 byer. Til sammen gjennomførte de 7,43 milliarder turer i 2017, og over én milliard var delte turer. Dette er altså helt ville tall.

De, som eks-konkurrenten Uber, satser tungt på autonome biler og nettverk, og vil utnytte de enorme dataene de høster fra alle turene til å lage bildelingsløsninger.

Og spør Didi om noen vil være med, så sier de ja.

For alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi er langt fra den eneste. Nettverket består nå av BAIC BJEV, BYD, Chang’an, Chery, Dongfeng, Geely, Hawtai, JAC, Kia og Zotye, så de fleste store i Kina er med i prosjektet.

Didi vil altså utnytte nettverket sitt og en stadig smartere AI, den kunstige intelligensen alle de nye bilene er utstyrt med. Selskapet vil åpne plattformen sin for alle, slik at bilprodusentene kan lansere sine egne bildelingstjenester.

I tillegg til bilprodusentene vil Didi også arbeide tett med andre biltjenester, utleiefirmaer, infrastrukturoperatører og ettersalgsserviceleverandører, slik at økosystemet blir fullstendig.

Vi snakker altså om et system der bilprodusenter, forsikringsselskaper, ladestasjoner, parkeringsplasser, bensinstasjoner og verksteder er samlet under ett.

Ikke det at man skal trenge bensinstasjoner. For vi snakker om elbiler, selvkjørende elbiler. Men det skjønte dere.

Renault-Nissan-Mitsubishi har da også tro på det nye økosystemet i bilverden.

‒ De potensielle forretningsmessige og teknologiske mulighetene vi utforsker sammen med Didi er ganske lovende. Dette samarbeidet passer med alliansens satsing på kjøretøyelektrifisering, autonomi, tilkobling og nye mobilitetstjenester, sier Ogi Redzic i alliansen.

Også Didi tror dette bærer frukter, og dermed sender oss et skritt nærmere bildeling.

‒ Strategiske partnerskap med verdens ledende industriaktører som Renault-Nissan-Mitsubishi vil gjøre det mulig for oss å kombinere styrker og ressurser for å møte krav til mobilitet og skape et åpent delingsbasert transportøkosystem. Det handler om å utvikle kjøretøy for en framtid med turdeling, AI-teknologi og ny energi, sier Chen Ting hos Didi.

Det kinesiske selskapet samarbeider også med andre store bilprodusenter i andre prosjekter, som du blant annet kan lese i lenkene under.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *