Hjem / Nyheter / Verdens dyreste bruktbil ‒ 400 millioner kroner
Den tredje Ferrari 250 GTO som ble produsert har satt ny auksjonsrekord. (Alle foto: RM Sotheby’s)
Den tredje Ferrari 250 GTO som ble produsert har satt ny auksjonsrekord. (Alle foto: RM Sotheby’s)

Verdens dyreste bruktbil ‒ 400 millioner kroner

En Ferrari 250 GTO fra 1962 gikk lørdag for den nette sum av 400 millioner kroner under en auksjon i USA.

Det er for lengst en vedtatt sannhet at Ferrari-smykket 250 GTO er verdens mest ettertraktede bil. Den steilende hesten produserte kun 36 slike biler mellom 1962 og 1964, og bilene dominerte racingsporten og innkasserte nærmere 300 seire i den perioden.


Den var altså vakker, rask og ganske så eksklusiv. Den kombinasjonen har vist seg å være den reneste gullgruven for de som har vært heldig nok til å ha en slik i garasjen.

I 2014 ble det satt ny verdensrekord for biler kjøp på auksjoner. Den gang ble en Ferrari 250 GTO 1962-modell solgt for formidable 315 millioner kroner, og rappet rekorden fra en Mercedes-Benz W196 fra 1954 som året før ble solgt for 300 millioner kroner.

Men nå er lista hevet betraktelig.

Under helgens bilutstilling kalt Pebble Beach Concours d’Elegance i California ble det også arrangert en bilauksjon. Hovedattraksjonen til auksjonsfirmaet RM Sotheby’s var en 1962-modell av Ferrari 250 GTO, eid av Greg Whitten.

Slik ser verdens dyreste bil ut. (Foto: RM Sotheby’s)
Slik ser verdens dyreste bil ut. (Foto: RM Sotheby’s)

Grunnen til at vi nevner eieren er at Whitten faktisk var den 15. ansatte hos Microsoft tilbake i 1979, og har dermed vært med på å forme de datamaskinene vi nå trykker på.

Den godeste Whitten sikret seg aksjer i Microsoft da han startet i jobben, og dermed var det ikke noe problem å bla opp rundt 40 millioner for en Ferrari 250 GTO i 2000.

18 år senere var altså den bilen verd det tidobbelte, og er verdens dyreste bil solgt på auksjon.

Whitten ble etter helgens auksjon spurt var som var den beste investeringen ‒ Microsoft-aksjer eller 250 GTO.

‒ Fra år 2000 er bilen den klart beste. Men siden 1979 er Microsoft den beste, svarte han, ifølge CNBC.

Den tidligere Microsoft-sjefen hadde også en god grunn for å selge bilen. Og nei, det var ikke det økonomiske aspektet.

‒ Man kjøper ikke en slik bil for å stille den ut, men for å kjøre den. Jeg har deltatt i mange historiske løp, men nå til dags er det noen som ikke respekterer bilene lenger. De bryr seg ikke om de krasjer, og det er ikke lenger morsomt å kjøre (en slik bil) på racerbanen.

Whitten kommer nok ikke til å savne bilen altfor mye. Han har nemlig et dusin andre Ferrari-modeller i garasjen.

250 GTO var Ferraris siste versjon av de berømte 250-modellene, som ble lansert i 1953 og som altså sluttet med GTO’en i 1964. Samtlige 36 biler som ble produsert har overlevd til nå, og designet er ansett som det vakreste noensinne fra Ferrari.

Bilen som ble solgt er den tredje i rekken som ble produsert, og tilhører dermed serie 1 (kun de tre siste var serie 2). Etter at bilen ble testkjørt av Phil Hill i 1962, ble den solgt til italienske Edoardo Lualdi-Gabardi. Han deltok i 10 GTO-løp det samme året, og vant ni av dem og ble nummer to i det siste.

Bilen var deretter innom en rekke Ferrari-samlere, før den altså havnet hos Whitten i 2000.

Og ja, vi vet at du har lyst til å se Whitten bak rattet på dette smykket. Her får bilen til 400 millioner kjørt seg på racerbanen.

RM Sotheby’s hadde selvsagt flere biler enn 250 GTO, og auksjonen endte opp med å selge klassiskere for smått utrolige 3 milliarder kroner.

Så ja, det lønner seg å investere i biler. Spesielt om det er Ferrari 250 GTO.

Her er flere bilder av rekordbilen:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *