Hjem / Nyheter / Velkommen til Oslo
Det skal nå svi på (penge)pungen for bilistene som må gjennom bomringen i Oslo. (Foto: Bil24)
Det skal nå svi på (penge)pungen for bilistene som må gjennom bomringen i Oslo. (Foto: Bil24)

Velkommen til Oslo

Mange bommer nok på prisen og får en skikkelig blå-mandag i morgen. Fra 1. oktober ble det nemlig dyrere å kjøre inn i Norges hovedstad.

Det er heller ikke småtterier prisene økes med.

Annonse

Nei, Oslo kommune har knallet til med en 25 prosents økning til 44 kroner om du kjører bensinbil. Om du kjører dieselbil er den nesten som er saftig biff, hele 40 prosent opp til 49 kroner.

Dette er prisene om du er så heldig og kjører utenom rushtiden, som Oslo har satt til å være mellom 06.30 og 09.00 om morgenen og mellom 15.00 og 17.00 om ettermiddagen. Rushtiden gjelder for øvrig kun for hverdagene. Om du ankommer i rushtiden vil det koste ytterligere ti kroner, og den prosentvise økningen blir skyhøy.

For bensinbilene betyr det en økning på 54 prosent, for dieselbilene er den helt oppe på 68 prosent!

Det vil også koste mer enn det smaker for vare- og frakttransporten som har kjøretøy over 3,5 tonn med den gamle eurostandarden V (fem) eller lavere. Da spretter prisen opp fra gårsdagens 102 kroner til dagens 163 kroner, en økning på nærmere 60 prosent.

Og for disse er det ikke alltid enkelt å beregne når man passerer bompunktene, så treffer de i rushtiden vil det koste 193 kroner. Ja, 193 kroner for å levere varer i Norges hovedstad. Det er den største prosentvise økning kommunen klarte i denne omgangen, 89 prosent.

Men ikke alt er deprimerende for bilistene som skal inn ‒ eller bare gjennom ‒ Oslo. De som kjører nullutslippsbiler slipper fortsatt avgift, likeså de som kjører tohjuling. Men de med bensin- eller dieselhybrid må betale som alle andre.

Færre parkeringsplasser, 1.000 prosent dyrere parkering og dyrere kollektiv

Og byrådets kamp mot bilismen stanser ikke der. I år og neste er forsvinner rundt 700 parkeringsplasser, noe som betyr at flere må ty til dyre parkeringshus.

Beboerparkeringen, som er innført på en rekke gater og som utvides forløpende, vil bli 1.000(!) prosent dyrere. Fra 300 kroner til 3.000 kroner, og da er de som kjøper dette avhengig av å finne en ledig parkeringsplass. De er altså ikke garantert en plass for den summen. En stadig utvidelse av beboerparkeringen betyr også at de som er på besøk i Oslo får færre steder å parkere. Kun de som bor i området kan parkere der, om de da har betalt avgiften som nå økes.

Og som en slags skjebnens ironi vil også kollektivprisene ut og inn av Oslo gå opp neste år. Hvor mye er ukjent, men det kan bli så mye som opp mot 20 prosent. Det ble Oslo og Akershus enige om i fjor da de forhandlet om Oslopakke 3.

De to har stått hardt mot hverandre i forhandlingene, ettersom byrådet i Oslo har vært svært lunkne til forslaget om å bygge ut hovedfartsåren mellom Oslo og Bærum.

Byrådet angrer seg

Byrådsleder i Oslo, Arbeiderpartiets Raymond Johansen, angrer nå og vil gjøre om på beslutningen.

– Vi mener det er en historisk mulighet om vi klarer å holde kollektivprisene på samme nivå når det blir dyrere å kjøre bil, sier han til Aftenposten.

Byrådet vil nå ha Akershus fylkeskommune med på et spleiselag, noe som foreløpig virker veldig uaktuelt. Dette uttalte nemlig Tonje Brenna i Akershus Ap og partiets gruppeleder til avisen:

– Men det gjør vi (øker prisene) fordi vi trenger penger til å investere i infrastruktur og få et bedre tilbud til folk. Dette er en ganske original måte å prøve å komme vekk fra det som er avtalt gjennom Oslopakke 3-forhandlingene, sier hun.

Elbilfordelene lever farlig

Det vil altså koste betraktelig mer å besøke Oslo i tiden som kommer, om du ikke kjører en elbil. For byrådet legger virkelig til rette for framtidens kjøretøy. I løpet av de neste tre årene skal det bygge 1.500 ladestasjoner, i tillegg til at de vil støtte utbygging av inntil 8.000 ladepunkter i borettslag.

Men den særnorske avgiftsletten på elbiler kan gå mot slutten. ESA mener nå at de norske fordelene er for store og dermed blir konkurransevridende. Det er ikke moms eller bompengeavgift på norske elbiler, og ESA har foreløpig gitt Norge fritak ut 2017.

Ifølge Aftenposten kan disse særfordelene ta slutt innen ett til fem år.

Det som imidlertid er klart er at det har blitt dyrere å passere bompunktene rundt Oslo for bensin- og dieselbilene. Og de er det jo tross alt flest av.

Og nevnte vi at det kommer opp mot 60 nye bompunkter i og rundt hovedstaden de kommende årene?

Velkommen til Oslo!

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Kamiq er en ny SUV fra Skoda, men den kommer ikke til Europa. (Alle foto: Skoda)

Skoda med en by-SUV vi ikke får

Skoda har offentliggjort det tredje medlemmet i SUV-familien, den kompakte Kamiq. Men den kommer ikke …

Én kommentar

  1. Uhyrlig frekkt,dumt, og vil på sikt bli ei renneløkke på de som bruker bilene sine forholdsvis lite.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *