Hjem / Nyheter / Utsetter ekstrem miljøavgift
PostNord er blant de som risikerer en ektraregning på mange millioner om miljøavgiften innføres. (Foto: PostNord)
PostNord er blant de som risikerer en ektraregning på mange millioner om miljøavgiften innføres. (Foto: PostNord)

Utsetter ekstrem miljøavgift

Oslo kommune vil straffe de tunge kjøretøyene med opptil 50.000 kroner i året via et utslippsgebyr, men har nå utsatt innføringen.

Allerede tilbake i 2016 fikk Oslo kommune lov til å innføre såkalt lavutslippssoner, hvor bilistene med fossile biler risikerer å måtte betale en ekstra avgift. Bymiljøetaten i Oslo kommune forslag var å gjøre hele Oslo til en slik sone.


Forslaget som ble sendt til høring i fjor sommer må ikke forveksles med de nye bomsatsene og akuttavgiftene som allerede er innført, og som retter som mot alle fossile biler. Ei heller den nye indre bomringen som blir innført.

Lavutslippssonen retter seg mot dieselkjøretøy over 3,5 tonn, og belastes altså alle som kjører innenfor kommunegrensa. Alle kjøretøy som ikke er godkjent med Euroklasse 6 må betale dette straffegebyret. Og de har virkelig tatt i når det kommer til avgift, som altså kommer på toppen av bomavgiften.

Biler mellom 3,5 og 12 tonn: 300 kroner i døgnet. 4.000 kroner i måneden. 25.000 kroner i året.

Biler over 12 tonn: 600 kroner i døgnet. 8.000 kroner i måneden. 50.000 kroner i året.

Boten for å ikke ha betalt avgiften? Jo, ikke mindre enn 4.000 kroner for de mellom 3,5 og 12 tonn, og 8.000 kroner for de over 12 tonn.

Forslaget skaper ekstra hodebry for transportsektoren, som altså allerede nå må betale 579 kroner for å passere bommen når det er akuttakster. Både Norges Lastebileier-Forbund, NHO Oslo og Akershus, NHO Logistikk og Transport og Norges Bilbransjeforbund reagerte mot forslaget, og ba om mer tid.

Og de ble hørt.

– Vi har fått en del høringsinnspill, spesielt fra næringslivet, som sier at de trenger litt mer tid før de kan klare å omstille seg, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg til NRK.

De har dermed utsatt denne omstridte lastebilavgiften, men Berg sier at den kommer neste vinter.

– Hensikten med en lavutslippssone er at det kommer mye forurensning fra spesielt de tyngre, eldre lastebilene, og vi trenger å redusere luftforurensningen i Oslo, sier hun.

Transportsektoren mente at de ikke hadde fått et realistisk tidsvindu slik at de faktisk kunne tilpasse seg dette, og at mange aktører faktisk har investert i kjøretøy som ligger tett under Euro 6 og dermed ikke forurenser så mye mer enn disse.

Ved å bruke kommunegrensa som sone presser Oslo kommune alle som må passere hovedstaden til å betale en slik avgift, ettersom det ikke finnes store fartsårer som går rundt Oslo.

I hovedstaden er det registrert rundt 14.500 lastebiler, og av disse er rundt 40 prosent registrert etter 2014 og har miljøklassen Euro 6. PostNord var blant de som reagerte skarpt da avgiften ble foreslått.

‒ Dette er en helt urimelig ekstrakostnad for oss som driver logistikk- og transportvirksomhet i Oslo. Bare PostNords egen beholdning av biler i Oslo vil koste oss 3 millioner kroner ekstra i året. I tillegg kommer det mellom 1.000 og 1.400 biler inn og ut til godsterminalen på Alnabru hver dag. I alt vil dette koste oss mange millioner kroner i året, sa Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge i fjor.

Han og de andre ble altså hørt. Men kun for denne vinteren.

Følg bil24.no på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Én kommentar

  1. Espen johansen

    det er rart at noen ikke tar tak i klimagate som er en kriminell handling av staten for å ta inn avgifter , det blir ikke varmere varmere bare mer fuktig og en ødleggelse av vinter og sommer ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *