Hjem / Nyheter / Unikt prosjekt skal fjerne glatte veier
Volvo går nå til kamp mot glatte vinterveier. (Begge foto: Volvo)
Volvo går nå til kamp mot glatte vinterveier. (Begge foto: Volvo)

Unikt prosjekt skal fjerne glatte veier

Volvo skal til vinteren sette i gang et prosjekt som kan føre til at det blir slutt på hålkeføret på svenske vinterveier.

I 2015 lanserte Volvo Cars et unikt pilotprosjekt i Norge og Sverige med tilkoblede biler. Bilene, 1.000 i tallet, skulle samle inn sanntidsinformasjon under kjøringen, og dele denne med de andre bilene i prosjektet. Dette innebar data rundt værforhold, veiforhold og trafikk generelt, og på den måten gjøre trafikken sikrere.


I 2016 kom Volvo V90 Cross Country med et system som overvåker veigrepet, og som kan gi beskjed til andre biler. Løsningen har i ettertid kommet til de andre modellene, inkludert den helt nye V60 Cross Country som ble presentert tidligere i uka. Så en Volvo som merker at det er glatt vil gi beskjed til alle Volvo’ene i nærheten om akkurat dette.

Nå tar Volvo dette et steg videre, og innleder et samarbeid med det svenske ingeniørselskapet ÅF. Målet er enkelt og greit å få fjernet glatte og farlige veipartier rundt omkring i Sverige. De går altså til kamp mot dette uberegnelige hålkeføret.

Dette skal gjøres via et system kalt Slippery Road Alert som advarer mot glatte veier, og denne informasjonen skal nå videreformidles til svenske veimyndigheter.

‒ Vi er glade for å få levere denne løsningen til Trafikverket sammen med Volvo Cars. Utvekslingen med mengder av tilgjengelig data innebærer store muligheter og nye samarbeid, sier Lena Engstedt i ÅF.

Trafikverket vil dermed få sanntidsinformasjon om hvordan de svenskene vinterveiene er, og om det for eksempel kommer inn en sanntidsmelding om et glatt veiparti fra en Volvo kan dermed myndighetene rykke ut og gjennomføre mottiltak nesten umiddelbart.

Prosjektet starter senere i år, og skal etter planen vare i to år.

Tidligere i år ble det også klart at Volvo for første gang vil dele sikkerhetsinformasjon med et annet merke. Ja, et annet merke, men med det samme navnet. Forvirret? Ja, det blir man når Volvo skal samarbeide med Volvo.

Volvo kommer nemlig som både personbiler og lastebiler, og dette er to adskilte selskaper. Nå kjøpte de som eier personbildelen av Volvo, kinesiske Geely, seg riktignok også opp i AB Volvo (lastebilene) i fjor, så selskapene er ikke lenger så adskilte som de har vært.

Disse to skal altså dele trafikksikkerhetsdata.

Den teknologiske biten går på at bilene høster inn trafikkdata under kjøringen, og denne informasjonen blir deretter delt med andre biler som befinner seg i nærheten. Alt dette skjer på direkten og via nettskyer, så sikkerhetssystemet vil for eksempel være klar over at det lurer en fare rundt neste sving.

Altså litt det samme som prosjektet som startet i 2015. Les mer om det og hvorfor det ble to Volvo-merker med samme navn i den øverste lenken litt lenger ned.

Det aller nyeste prosjektet innebærer altså også deling av data til en ekstern partner. Og nå kommer det alle bilistene i Sverige til gode.

For alle som har kjørt på hålkeføre vet hvor skummelt det kan være.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *