søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Ultra-sjeldne BMW på Oslo-tur
To av de desiderte klassikerne fra BMW, 507 (t.v.) og BMW Turbo. (Foto: BMW)
To av de desiderte klassikerne fra BMW, 507 (t.v.) og BMW Turbo. (Foto: BMW)

Ultra-sjeldne BMW på Oslo-tur

Vi snakker om to virkelige klassiske BMW-perler som vises fram på Oslo Motor Show. En ble laget i to(!) eksemplarer, den andre i 251 ‒ en av disse var eid av selveste Elvis.

I München finner vi et slags opplevelsessenter som kalles BMW Welt (BMW verden) hvor den tyske produsenten ikke bare ha lagt i millioner av kroner, men faktisk rundet milliarden.

På dette senteret vises det også fram eksklusive modeller. Men de aller mest eksklusive finner faktisk aldri veien ut til publikumsområdene, milliarden til tross. Disse er så dyre og eksklusive at BMW kun henter de fram ved de riktig store anledningene.

Og det mener de Oslo Motor Show er.

‒ Vi har en veldig god dialog med BMW, og de har bestemt seg for å ta med to skikkelige legender hit. Her snakker vi om to virkelige kunstverk, sier messegeneral Tommy Larssen.

Det han snakker om er den ultrasjeldne BMW Turbo og den superklassiske BMW 507.

BMW Turbo er faktisk så sjelden at det kun ble laget to prototyper av denne. Det skjedde i forbindelse med sommer-OL i München i 1972, og det var meningen at BMW skulle vise verden hva de kunne.

Den har falkedører eller måkevinger om du vil og en turbomotor på 200 hestekrefter, og er faktisk forløperen til det vi i dag kjenner som M-modellene til BMW. Dette er en bil som du kun finner på de mest eksklusive messene, slik som for eksempel Concorso d’ Eleganza Villa d’Este.

Den andre er en BMW 507 roadster som ble lansert i 1955, og her snakker vi om så lekre linjer at de kan ta pusten fra den fleste.

507 er nærmest masseprodusert i forhold til Turbo, nærmere bestemt 251 stykker. En av disse fikk den bilgærne rocke-kongen Elvis Presley kloa i, så da skjønner vi hvilken stilling 507 hadde i bilverden på den tiden.

Den var basert på 502, og hadde en V8 med 150 hestekrefter. Og, på en god dag, toppet den 200 km/t. Ikke dårlig med tanke på at den kom på 1950-tallet.

Sammen med de to historiske bilene kommer også Norbert Knerr fra BMW Classic og prins Leopold von Bayern til Oslo Motor Show. Prins Leopold har tidligere kjørt racing for BMW, og er en av produsentens ambassadører. Så det er sikkert mulig å slå av en prat med en ekte prins som faktisk er i slekt med selveste dronningmoren i England, Elizabeth II!

Kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby, er selvsagt stolt over at de kan dele disse perlene med det norske publikummet.

‒ Vi i BMW opplever en begeistring for både våre nye og historiske modeller i mange entusiastmiljøer. Vi setter stor pris på den jobben BMW-klubber og foreninger gjør for å føre tradisjoner og historie videre, sier Tegneby.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *