Hjem / Nyheter / «Uhørt» vinner av årets sportsbil
Alpine A110 stakk av med tittelen som årets sportsbil. (Alle foto: Alpine)
Alpine A110 stakk av med tittelen som årets sportsbil. (Alle foto: Alpine)

«Uhørt» vinner av årets sportsbil

Du har kanskje ikke hørt om Alpine, men de lager faktisk så gode biler at Bugatti, McLaren, Lamborghini, Porsche, BMW og Ferrari måtte bite i gresset.

Top Gear er et TV-program om biler, men også en nettside og et papirmagasin. De driver altså med mye rart, og tester selvsagt en del biler også. Og kjører noen årlige kåringer.


En av disse er årets sportsbil, og denne gjennomføres i forbindelse med den årlige «Speed Week»-utgaven til magasinet.

I år hadde de samlet 14 biler med svært forskjellige utgangspunkt, fra de relativt rimelige Ford Fiesta ST og Hyundai i30N til superbiler som Ferrari 488 Pista, Porsche 911 GT2 RS, McLaren 600LT, Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus, Bugatti Chiron og til og med terrengkongen Mercedes G63.

Deretter fant de veien til banen Circuit de Charade i Frankrike, og satte deretter superbilene opp mot hverandre.

Og man skulle tro at Bugatti Chiron, en superbil til 30 millioner, pekte seg ut som en klar vinner. Men den gang ei.

Både den og 12 andre superbiler klarte ikke å hamle opp med den lille og ukjente Alpine A110. Jepp, en bil som de færreste en gang har hørt om ble årets sportsbil. Og kanskje var det hjemmebanefordelen som slo ut?

For Alpine er fransk, og der er de kjent for å lagre biler med spesielle linjer. Og selv om A110 har et litt særpreget utseende, er det absolutt ikke noe helt ellevilt som franskmennene noen ganger kan finne på.

Slik ser den ut:

Den er helt klart lekker på sin måte, men funger altså også ute på racerbanen. Faktisk så bra at Top Gear sendte den helt til topps.

«Det er en bil med en fantastisk holdning og balanse, den rører seg fint med en løs, fleksibel energi. Det handler om ren kjøring, og det er vår årets sportsbil 2018», skriver magasinet.

Lille Alpine har altså klart å lage en bedre bil enn Ferrari, Porsche, BMW og Lamborghini ‒ hvem hadde trodd det?

Men det er kanskje ikke rart. Franskmennene tenkte faktisk kjøreegenskaper da de utviklet A110, og bilen kombinerer en lav vekt på 1.080 kilo med et skikkelig understell og en turbomotor på 1,8 liter som yter 248 hestekrefter.

Tidligere i år ble den også kåret til årets bil av Motor Sport Magazine, så det er flere enn Top Gear som har falt for denne.

Alpine er altså et fransk merke som så dagens lys så langt tilbake som i 1955, da en veldig motorsportinteressert ung mann ved navn Jean Rédélé gjorde alvor av planene om å lage biler.

Den spede starten var som med mange andre, nemlig å modifisere andre modeller og gjøre de litt mer spreke og sportslige. Alpine startet både med å lage gatebiler og racingbiler.

Favoritt-merket ble raskt Renault, noe som etter hvert resulterte i at den franske bilprodusenten kjøpte opp Alpine i 1973. Renault eier fortsatt merket.

Hovedmodellen har alltid vært Alpine A110 (den første kom i 1961), som fikk legendestatus da modellen Alpine A110 «Berlinette» vant Rally Monte Carlo hele to ganger, både i 1971 og 1973.

Men siden 1995 har det vært veldig stilt rundt Alpine, mye grunnet Renault har laget sine egne sportslige utgaver av sine modeller.

Tidene forandrer seg heldigvis, og for noen år siden bestemte Renault å satse på Alpine atter en gang. Og takk for det.

For de har tryllet fram noe skikkelig oppsiktsvekkende denne gang.

Nye Alpine A110 er en toseters sportsbil som ikke bare har fokus på prestasjoner, men også på et vakre ytre. Den ble blant annet kåret årets vakreste bil under Festival Automobile International, hvor den slo BMW X2 og DS 7 Crossback i finalen.

Da Alpine introduserte kom den som en spesialutgave kalt Première Edition. De kjørte på med samme antall biler som det året selskapet ble stiftet, altså 1.955 biler. Det tok fem dager så var alle bilene solgt.

Men det er fortsatt mulig å få tak i årets sportsbil, og da i utgavene Pure og Légende.

Her er de to:

Du får stikke innom din lokale Renault-forhandler, så får du kanskje tak i bilen som er bedre enn Bugatti Chiron. I så fall snakker vi om seriøse skryterettigheter.

Her er en video som viser litt fra testen til Top Gear:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *