Hjem / Elbiler / Tysk produsent plukket Model 3 fra hverandre
En tysk produsenten skaffet seg en Model 3, og plukket den fra hverandre. (Foto: Tesla)
En tysk produsenten skaffet seg en Model 3, og plukket den fra hverandre. (Foto: Tesla)

Tysk produsent plukket Model 3 fra hverandre

Hvordan lager Tesla Model 3? Det spørsmålet stilte en tysk bilprodusent seg, og kjøpte en bil fra USA for å finne svaret.

Det var i desember produsenten cashet ut hele 185 000 dollar, 1,4 millioner kroner, for en Model 3. Det er altså fem ganger utsalgspris, og da er ikke frakt og toll tatt med i regnskapet. Så sluttprisen ble enda høyere.

Annonse

Grunnen til innkjøpet av det som må være den dyreste Model 3 noensinne var todelt. Diverse ledere testet først bilen i ti dager, og deretter ble den plukket fra hverandre bit for bit for å se hvordan den er laget.

Det er den tyske avisen Süddeutsche Zeitung som skriver om det som er ganske vanlig i bilverden, men som få bilprodusenter innrømmer at de gjør.

Nå er identiteten til den tyske produsenten holdt hemmelig, og avisen skriver bare en «premium tysk bilprodusent».

Fra tidligere av vet vi at både Audi og Mercedes har plukket Model X fra hverandre for å se hvordan Tesla bygger disse.

Hver del av Model 3 skal ha blitt veid og målt, og hver avdeling sjekket «sine» deler nøye, skriver den tyske avisen. Og selv tyskerne, som jo er kjent for sin grundighet, ble overrasket over hvor godt bilen var laget og satt sammen.

Men det var drivverket som virkelig var imponerende. Det var kompakt og enkelt å utvide, var fullt integrert med resten av bilen, modulær med delene lett tilgjengelig, det var godt beskyttet, gjort kostandbesparende og hadde veldig smarte løsninger i mange av de små detaljene, ifølge ekspertene.

Faktisk var drivverket laget så bra at kolleger fra andre produsenter gradvis ble med på analyseringen.

Avisen skriver videre at de rundt 600 000 som venter på en Model 3 vil gå glipp av noe om de hopper av køen. For den tyske produsenten ble så imponert av bilen at de mente det var en Model S i en nedskalert og enklere versjon. Dette er altså en bil til den halve prisen av Model S, og skal være modellen som tar Tesla ut til de store massene.

Selv den minste batteripakken på 50 kW har en lengre rekkevidde enn hva «billig»-modeller fra konkurrenter tilbyr, og de mente at den svært enkle bilen faktisk ser veldig bra ut.

Men den er langt fra perfekt. De fant ut at dørhåndtakene måtte fikles med mye før de gikk tilbake, og det trådløse låssystemet enten via et smartkort eller en app tar plutselige pauser, og baksetet er montert så lavt av høye personer sitter som en «Z».

Foran sitter personene derimot bra. Og de ser kun på en 15-tommers skjerm, det er alt. Ikke noen instrumenter, men heller ikke noe head up-display. Alt er rent og sparsommelig omgitt av kald plastikk, og Elon Musk har fjernet det som er av knapper. Det er kun en, til vindusheisen. Produsenten fant ut at for eksempel det å justere sidespeilene var som å løse sudoko, så komplisert var hele operasjonen.

Det er ikke kun innvendig bilen er minimalistisk, faktisk er hele bilen det. I utgangspunktet er det kun en motor, et gir framover og et gir bakover, et par hjul som blir drevet, et kjølingssystem for hele bilen.

Men systemet som vrir ut imponerende 525 Nm til bakhjulene fungerer imponerende, med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder og en topphastighet på 225 km/t. Men de oppdaget også at over 160 km/t forsvant strømmen i batteriet i en voldsom hastighet, og de kunne bokstavelig se at rekkevidden forsvant på skjermen. De tvilte derimot ikke på at bilen kan kjøre rundt 500 kilometer på en lading under ideelle forhold.

Flere som har fått sin Model 3 har rapport om «barnesykdommer». LA Times skriver om en eier som rett og slett ikke fikk åpnet bilen, verken via iPhone-appen eller smartkortet.

Han fikk heller ikke opp panseret, og fant ingen manuell bryter for å gjøre dette. Dermed sendte Tesla en ingeniør til ham.

Han fjernet et tynt plastikklokk plassert på støtfangeren fremme, og stakk inn to fingre og trakk ut to tynne kabler.

Så slik åpner du panseret manuelt.

Til avisen sier Tesla at 94 prosent av de som har kjøpt Model 3 er fornøyd med kvaliteten, den beste scoren de noensinne har oppnådd.

Tesla har truffet på noen skikkelige fartsdumper når det kommer til Model 3. Den opprinnelige planen var å produsere 5 000 biler i måneden i slutten av 2017, noe de ikke klarte. I et brev til aksjeeierne nylig skrev de at de klarer 2 500 biler i uka innen utgangen av 1. kvartal, og 5 000 biler i 2. kvartal.

Bloomberg har laget en Model 3-overvåker, og i skrivende stund er det registrert 7 555 bygde Model 3 siden sist sommer. De setter nå sammen biler i en hastighet på rett over 1 000 biler i uka. Følg med selv her.

Her hjemme må de som har bestilt en Model 3 smøre seg med tålmodighet. Om Tesla får fart på produksjonen kan de heldigste få den til sommeren, mens de som bestiller den i dag nok må regne med å vente til langt inn i 2019 ‒ kanskje enda lenger.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *