Hjem / Elbiler / Tunge skyer rundt el-batteriene
Alle store bilprodusenter sier at de vil komme med elbiler, og trykket på de som leverer batterier øker. Her fylles en Opel Ampera-e hvor ventelisten nå bikker 2019. (Foto: Opel)
Alle store bilprodusenter sier at de vil komme med elbiler, og trykket på de som leverer batterier øker. Her fylles en Opel Ampera-e hvor ventelisten nå bikker 2019. (Foto: Opel)

Tunge skyer rundt el-batteriene

Du har kanskje ikke hørt om kobolt i forbindelse med elbiler, men dette grunnstoffet kan ende opp med å bremse hele batteri-utviklingen. Stikkordene er Kongo, stammehøvdinger, barnearbeidere, Kina og pris.

For et par uker skjedde det noe veldig interessant som nok de færreste bet seg merke i. Bilgiganten Volkswagen har som de fleste andre bestemt seg for at elbiler er framtiden, og da trenger de batterier. Mange batterier. Så det de forsøkte seg på var å sikre seg en femårskontrakt med fastpris på kjøp av grunnstoffet kobolt, en viktig ingrediens i batteriene. Ingen var «dumme» nok til å bite på den dealen.

Annonse

Og det er grunn til at de sto tomhendte tilbake. Nemlig prisen på grunnstoffet.

Kobolt er et av de mest ettertraktede stoffene, og brukes blant annet i telefoner, bærbare datamaskiner ‒ og elbiler. Det brukes nemlig til å bygge opp litium ion-batteri, og har blitt litt av en gullgruve. Av mineralene vi finner i slike batterier er kobolt det klart dyreste.

Nå har det seg sånn at kobolt, som også finnes i Norge, har sin største forekomst i Afrika. Nærmere bestemt i ustabile Kongo, kjent for sine brudd på menneskerettighetene og barnearbeidere.

Kina har for lengst sett verdien, og manøvrert seg inn der. De er nå de viktigste eierne sammen med Glencore, en gigant som også driver utvinning på Sørlandet. I tillegg styrer en del «småkonger» businessen rundt mye av kobolten i Kongo.

Ifølge Bloomberg har prisen på kobolt gått opp 83 prosent bare i 2017. Og dette er altså i en tid der batteriprisen er nødt til å gå ned for at bilprodusentene skal kunne tjene penger på elbiler. De elektriske bilene er per i dag sterkt subsidiert av myndighetene, og der de ikke er det blir de for dyre og salget er tilnærmet null.

Bloomberg har også en oversikt over kobolt-reservene i 2016. Den oversikten viser at Kongo sitter på 49 prosent av den, mens Australia har 14 prosent. De to har de klart største forekomstene, mens Cuba følger med 7 prosent. Investing News har en oversikt over de største produsentene. Kongo topper med 55 prosent av den totale mengden, med Kina, Canada, Russland og Australia som de neste. De fire produserer til sammen under halvparten av det Kongo gjør.

Så det er nesten umulig å styre unna Kongo, selv om Tesla har bestemt seg for å gjøre det. De fikk nok av det miljømessige aspektet rundt gruvene i Kongo, og har bestemt seg for å bruke lokalt utvinnet kobolt. Et selskap skal nå begynne å utvinne dette for Tesla på en «etnisk måte».

Volkswagen står ikke helt tomhendte tilbake etter å ha bommet på strategien med å sikre seg kobolt. De har en avtale med en kinesisk batteriprodusent som tidligere i år sikret seg en kontrakt med Glencore på 20.000 tonn. Men ifølge Financial Times var anbudet til VW som de ikke fikk napp på mellom 80.000 og 130.000 tonn kobolt, og det i et marked som leverer rett over 100.000 tonn i året.

Etterspørselen vil altså bli enorm om noen år. Alle de store bilprodusentene har sagt at de skal satse på elbiler, og en produsent som Volvo har for eksempel sagt at alle modellene fra 2019 skal være elektriske.

Politikerne har hengt seg på, og ukentlig kommer det rapporter om byer som skal forby fossile biler i framtiden. Det legger ikke akkurat mindre press på bilindustrien.

Men om det skal lykkes må batteriprodusentene finne nye løsninger rundt batterioppbygningen. Nå har flere produsenter sagt at de er på vei til å finne alternative metoder slik at de skal bli mindre avhengig av kobolt, slik som Nettavisen skriver.

Men som mange av de som har bestilt ny elbil har fått erfare; det kan ta tid. Og nå truer mørke skyer kobolten, og dermed også hele elbil-utviklingen.

Til slutt. Les denne rystende artikkelen i Washington Post om koboltdriften i Kongo.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Mazda oppgraderer MX-5, og den får mer krefter. (Begge foto: Mazda)

Favoritten MX-5 blir sterkere

Favoritt-kabrioleten i både Norge og resten av verden, Mazda MX-5, blir sterkere og raskere i …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *