mandag 18. desember 2017
Hjem / Nyheter / Trump kan koste 50.000 jobber i bilindustrien
Å si opp Mafta-avtalen kan gå utover de ansatte i bilbransjen. (Foto: GM)
Å si opp Mafta-avtalen kan gå utover de ansatte i bilbransjen. (Foto: GM)

Trump kan koste 50.000 jobber i bilindustrien

Det er umulig å holde tritt med hva den amerikanske presidenten Donald Trump sier og mener om saker og ting. Men om den nordamerikanske frihandelsavtalen Nafta har han vært klar.

Trump har i klare ordlagt sagt at avtalen mellom Mexico, USA og Canada er en dårlig «deal» for USA, og har ved flere anledninger truet med å si den opp. Og han gjentar det nå.

Annonse

‒ Det er mulig at vi ikke får til en avtale, og det er mulig at vi gjør det, sa presidenten tidligere i uka.

‒ Vi må se om vi får de endringene vi vil ha. Vi må beskytte arbeiderne. Og fair nok, statsministeren vil også beskytte Canada og hans folk. Så vi får se hva som skjer med Nafta, som jeg har vært imot en lang stund, i form av manglende rettferdighet, la han til.

Det forhandles nå for fjerde gang om innholdet i North American Free Trade Agreement (Nafta). Forhandlingene var nær ved å bryte sammen tidligere i uka, så det virker som at partene står langt fra hverandre.

Og det er dårlig nytt blant annet for de som jobber i den amerikanske bilindustrien. De er det mange av. Faktisk hele 870.000.

Problemet er om Nafta sies opp kan det resultere i full reversering av tariffer i henhold til Verdenshandelsorganisasjonens regler, ifølge Boston Consulting Group. De har gjort en studie for Motor Equipment Manufacturers Association angående dette.

Bilprodusenter har skreddersydd avtaler rundt Nafta for flyt av bildeler mellom grensene.

Dermed kan det bli dyrere å eksportere deler ut fra USA og til Mexico og Canada. Det igjen kan føre til at bilprodusenter og andre vil kjøpe deler i andre markeder, som for eksempel det kinesiske.

De i bilindustrien som har fabrikker i USA samt andre plasser i verden kan i verste fall bestemme seg for å importere bilene inn til USA framfor å sette dem sammen der. Store produsenter som Toyota, Honda, GM, Nissan og Ford er blant disse.

Studien fastslår at det kan bety kroken på døra for opptil 50.000 jobber i USA. Altså det motsatte enn Trump selv vil.

Presidenten har vært på hugget i bilindustrien, og har flere gang angrepet produsenter som har fabrikker i Mexico. Han vil ha de «hjem» til USA.

Trump har også uttalt at han vil gjøre Detroit til verdens bilhovedstad igjen, og på Twitter har han «tatt æren» for at flere bilprodusenter har bestemt seg for å bygge nye fabrikker i USA.

Et av punktene det nå forhandles om er hvor mye av delene som skal produseres i Nord-Amerika. USA presser på for å høyne denne andelen til 85 prosent, opp fra 62,5 prosent. USA vil også at 50 prosent kommer fra USA.

Dermed har Trump også terget på seg mange bilprodusenter, som mener dette er en svært dårlig idé.

Nafta-avtalen mellom Mexico, USA og Canada ble spikret i 1994, og erstattet en avtale mellom USA og Canada fra 1988. En av løsningene kan nå bli at Mexico havner utenfor nok en gang. Trump har diskutert denne løsningen med den kanadiske statsministeren Justin Trudeau.

Siste ord i denne saken er langt fra sagt.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Årsavgiften forsvinner. Men har du skilt på bilen (kanskje ikke så kult som denne Honda'en) må du betale avgift. (Foto: Honda)

Nå trenger du ikke lenger å stresse med avregistreringen

Til nå har det vært slik at bilen måtte avregistrere innen 31. desember eller vrakes …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *