Hjem / Elbiler / Trump kan fjerne elbilfordelene i USA
Tesla lader opp USA, men nå lever ellbilfordelene farlig. (Foto: Tesla)
Tesla lader opp USA, men nå lever ellbilfordelene farlig. (Foto: Tesla)

Trump kan fjerne elbilfordelene i USA

Det er ikke enkelt å selge elbiler i billandet USA, men nå kan det bli betydelig vanskeligere. Dagens skattefradrag lever nemlig farlig.

I dag får amerikanerne opp til 7.500 dollar i skattefradrag om de kjøper elbil. Denne summen bestemmes av bilens vekt og hvor stor batteripakken er.

Republikanerne, Donald Trumps parti, vil forandre skattene. Det er i og for seg ikke noe uvanlig at et nytt parti ved makten tar slike grep.

Men denne gang kan det gå utover skattefordelene for elbilene. Det foregår nemlig hestehandler for å få skattereformen til å gå opp, og ifølge Bloomberg er elbilene nå i en utsatt posisjon. Dermed kan de drøyt 60.000 kronene forsvinne.

Og selv om dette ikke kommer til å være noe dødsstøt for elbilene, til det er det internasjonale presset altfor stort, så vil det sinke elbilutviklingen i USA betraktelig. Bloomberg peker på hva som skjedde i Georgia.

I 2015 fjernet staten incentivene på 5.000 dollar, og reaksjonen kom umiddelbart. Innbyggerne der gikk fra å kjøpe 1.400 elbiler i måneden til under 100 den neste. Det er altså som den tyske forbundskansleren Angela Merkel har påpekt tidligere, forbrukerne vil egentlig ikke ha elbiler ennå. Til det er utviklingen av både rekkevidde, ladningen og ladestrukturen kommet for kort, og bilene er fortsatt for dyre å produsere.

USA har et spesielt opplegg med skattefradrag rundt elbilene. Hver produsent blir tildelt en pott på 200.000 elbiler, og når denne grensen nås avvikles ordningen gradvis. Ett år etter dette er subsidieringen helt borte.

Denne ordningen kan bety trøbbel for de som har vært tidligst ute. Med andre Tesla, GM og Nissan. Tesla har rundet 130.000 biler, og vil kunne nå 200.000 neste år når de begynner å rulle ut billigmodellen Model 3.

Per i dag selger Tesla kun dyrere modeller, og dermed er kjøpegruppen de med god råd ‒ litt slik det er med Tesla i Norge. Mange av disse bruker ikke en gang skattefordelen når de kjøper Tesla. Men med de billigere modellene kommer også den vanlige forbrukeren, og om disse ikke får økonomiske fordeler vil Tesla fort kunne havne i trøbbel.

Også GM har rundet 130.000 takket være Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e), og Nissan er på godt over 100.000 med sin Leaf.

Andre bilprodusenter vil dermed ha en svær fordel i USA om et par år, for da kommer som kjent hele «ulveflokken» med bedre utviklet elbiler ‒ og de starter altså helt på null.

Alt i derimot ikke negativt med tanke på elbiler i USA, og flere stater har tatt ansvar. California forlanger fortsatt at en viss andel av bilene som blir solgt er elbiler, og 11 stater har egne rabattordninger som kommer forbrukerne til gode, ifølge Bloomberg. Andre stater vurderer også tiltak.

Amerikanerne elsker sine svære biler og har fortsatt relativt billig drivstoff, og biler med fossilt drivstoff utgjør rundt 99 prosent av det totale salget.

Kanskje kan Model 3 gjøre noe med akkurat det. Men da må Tesla snart begynne å levere disse.

For som kjent er det ingen som kan forutse hva «The Donald» finner på.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Peugeot har bygget framtidens bil på en klassiker fra 1969. (Alle foto: Peugeot)

Elbil-konseptet som tar pusten fra deg

Peugeot e-Legend har det meste. Den er elegant, elektrisk, har lang rekkevidde, rask lading og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *