Hjem / Nyheter / Tross dette hoppet endte Mikkelsen på pallen
Dette er ikke etter læreboka. Tross litt småtrøbbel endte Andreas Mikkelsen opp på tredjeplass i Rally Sverige. (Foto: Red Bull)
Dette er ikke etter læreboka. Tross litt småtrøbbel endte Andreas Mikkelsen opp på tredjeplass i Rally Sverige. (Foto: Red Bull)

Tross dette hoppet endte Mikkelsen på pallen

Andreas Mikkelsen noterte seg for sin første pallplass i en Hyundai under Rally Sverige, tross et hopp som ikke ville gitt 20 i stil.

Han hadde ambisjoner om å kjempe om seieren i Sverige, men må til slutt ta til takke med en tredjeplass. Seieren endte uansett opp hos en som rattet en Hyundai i20, nemlig lagkameraten Thierry Neuville.

Annonse

‒ Min første pallplass i en Hyundai, og det føles herlig, sa Mikkelsen, som ikke helt klarte å skjule at han var litt skuffet.

‒ Jeg håpet egentlig på litt mer enn bare det, men uansett ‒ tredjeplass betyr mange poeng og totalt sett er jeg fornøyd med helga. Vi er nå tilbake i VM-kampen, sa han.

For det lå an til en plassering bedre enn tredjeplass etter fredagens kjøring, rett i hekken på Neuville. Men en tur inn i snøskavlen lørdag kostet for mange sekunder. Dermed fikk irske Craig Breen presset seg forbi på resultatlista, og til slutt var marginen mellom de to på 8,5 sekunder.

Mikkelsen vant for øvrig en fartsprøve, SS4 fredag, og er dermed totalt oppe i to fartsprøveseire i år etter at han også vant en i Rally Monte Carlo.

Thierry Neuville ledet stort sett rallyet fra start til mål, tross noen små tekniske problemer og et par småuhell underveis. Men ingen gjennomfører Rally Sverige uten å ha vært i litt trøbbel, så det spilte til slutt ingen rolle.

Hyundai-føreren var dog litt presset, blant annet av Mikkelsen som aldri lå veldig langt bak, men endte til slutt opp med en seiersmargin på 19 sekunder.

‒ Det har vært en utrolig helg. Vi regnet aldri med å vinne, ettersom vi var den femte på veien som bare ble bedre og bedre ettersom flere biler kjørte. Vi fant en god hastighet fredag, den viktigste dagen, og deretter klarte vi å kjempe mot de raskeste karene, sa Neuville.

Den belgiske føreren ble den tredje ikke-nordiske føreren til å vinne rallyet, etter de to franske førerne Sebastien Loeb og Sebastien Ogier. Sistnevnte er regjerende verdensmester, og hadde et slitsomt Rally Sverige som endte med en skuffende 11. plass.

Her er en oppsummering av rallyet signert Hyundai.

Det var flere nordmenn med i Rally Sverige, og for en var det mer press enn andre.

Mads Østberg noterte seg nemlig for den lengste hoppet på Colin’s Crest i fjor, og publikum forventet seg et skikkelig luftig svev av nordmannen også i år. I fjor landet han på 42 meter med sin Ford Fiesta WRC, og i år kopierte han den lengden med en Citroën C3 over hoppet til ære for legende Colin McRae.

Her kan dere se det fantastiske hoppet. Det er LANGT!

Men det er en annen nordmann som har bakkerekorden. Eyvind Brynhildsen luftet sin Ford Fiesta R5 helt ned til 45 meter i 2016.

Østberg gjennomførte sitt første rally med en C3 for laget Citroën Total Abu Dhabi, og var som best helt oppe på andreplass. Men han skled nedover lista etter hvert som rallyet skred fram, og endte til slutt på sjetteplass 1,1 5minutt bak Neuville.

Ole Christian Veiby endte på en tredjeplass i WRC2-klassen med en Skoda Fabia, noe som ga en 14. plass totalt. Veibys lagkamerat i Skoda, svenske Pontus Tidemand, ble nummer to i klassen under WRC. Japanske Takamoto Katsuta i en Ford vant WRC2.

Ole Christian Veiby. (Foto: Skoda)
Ole Christian Veiby. (Foto: Skoda)

Henning Solberg kjørte for sitt eget lag, og endte på 19. plass totalt.

Sammenlagt etter Rally Monte Carlo og Rally Sverige er det Neuville som har tatt et grep om sammendraget med sine 41 poeng. Ogier er nummer to etter seieren i Monaco med 31 poeng, mens Esapekka Lappi som ble nummer fire i Sverige er tredjemann med 23 poeng.

Mikkelsen som har som målsetning å bli verdensmester står med 21 poeng, etter at tekniske problemer ødela for han i Rally Monte Carlo.

Neste VM-runde er Rally Mexico om en knapp måned.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *