mandag 18. desember 2017
Hjem / Nyheter / Tre ting som skal gjøre Honda selvkjørende
Honda satser for fullt på ny teknologi, og snart kan bilenes deres kjøre av seg selv. (Foto: Honda)
Honda satser for fullt på ny teknologi, og snart kan bilenes deres kjøre av seg selv. (Foto: Honda)

Tre ting som skal gjøre Honda selvkjørende

Honda har inngått et samarbeid med et stort kinesisk IT-selskap i jakten på selvkjørende biler.

I dag ble det kjent at Honda og SenseTime går sammen, og skal utvikle selvkjørende løsninger i de neste fem årene.

Annonse

SenseTime er en gigant, og har forsket mye på kunstig intelligens (artificial intelligence, AI) og levert løsninger til både private selskaper og statlige aktører.

Honda har tidligere sagt at de ønsker løsninger for et autonomt nivå 4, noe som betyr tilnærmet full automatikk ‒ dog ikke under ekstreme forhold. De har satt en tidsfrist til 2020.

Tidligere har de også åpnet et forskningssenter i Tokyo, og vil blant annet viser fram fire varianter av sin nye robotløsning kalt 3E (Empower, Experience, Empathy) Robotics Concept under CES-messen neste år. En av disse er et off-road kjøretøy utstyrt med AI.

Sammen men SenseTime har Honda indentifisert tre hovedområder de mener må løses for å få selvkjørende biler.

Sceneforståelse: Estimering av kjøreforhold og adferd og hvilke intensjoner fotgjengere og kjøretøy har.

Risikoforutsigelse: Forutsi hvilken framtidig posisjon fotgjengere og kjøretøyet har basert på resultater av utregningen av kjøreforhold og intensjon for fotgjengere og kjøretøyer.

Handlingsplanlegging: Beslutning om hvilke tiltak kjøretøyet skal ta som for eksempel å stoppe, starte og unngå, og deretter lage kjørebaner basert på resultatene av risikovurderingen.

Dette er altså de tre «hoved-algoritmene» som AI må løse, og alle tre områdene innebærer altså å lese trafikkbildet og deretter treffe tiltak.

Selvkjørende biler, ofte kalt autonome, er en av de store satsingsområdene til bilindustrien, både på grunn av sikkerhet og utslipp. De aller fleste av bilulykkene skyldes menneskelige feil, mens en datamaskin vil klare å kjøre en bil på en langt mer effektiv måte enn mennesker og dermed bruke mindre drivstoff.

Dette er de autonome nivåene:

Nivåene for autonome biler, ifølge SAE-standarden.
Nivåene for autonome biler, ifølge SAE-standarden. (Illustrasjon: Bil24)

Følg bil24.no på Facebook

Les også: Fiat inn i autonom BMW-allianse

Les også: Norge åpner opp for selvkjørende biler

Les også: Volvo med stor Uber-avtale

Les også

Årsavgiften forsvinner. Men har du skilt på bilen (kanskje ikke så kult som denne Honda'en) må du betale avgift. (Foto: Honda)

Nå trenger du ikke lenger å stresse med avregistreringen

Til nå har det vært slik at bilen måtte avregistrere innen 31. desember eller vrakes …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *