Hjem / Nyheter / Tre spesialversjoner av G-klassen
Mercedes tar farvel med 463-varianten av Geländewagen med tre spesialversjoner. (Alle foto_Mercedes)
Mercedes tar farvel med 463-varianten av Geländewagen med tre spesialversjoner. (Alle foto_Mercedes)

Tre spesialversjoner av G-klassen

Mercedes har allerede annonsert at de tar farvel med G65 med en AMG-versjon i… 65 eksemplarer. Nå tar de farvel med tre andre 463-versjoner og antallet er… hehe, ja, 463 for hver av de tre.

Da Geländewagen kom til salgs første gang skrev vi 1979 og versjonen var da 460. I 1990 laget først Mercedes en slags militær variant av 460 kalt 461, og en helt ny til terrengfolket som fikk nummeret 463.

Denne har altså blitt 27 år, og er nå klar for å pensjoneres. Og når Mercedes tar avskjed liker de å gjøre det med noen spesialmodeller.

Slik blir det også med G 350 d, G 350 d Professional og G 500, alle disse tre kommer altså som 463 eksemplarer hver.

Så hva frister Mercedes med nå da?

Jo, de har like godt sydd sammen tre pakker ‒ en til hver.

Den vanlig 350 d blir den estetiske, og får en utvendig pakke som skal la den «skinne» enda mer. De kler den i en slags børstet aluminium og inkluderer sportspakken og rustfritt stålpakken, AMG-felger, mørke side- og bakvindu.

Svart metallic er fargen til G 350 d.
Svart metallic er fargen til G 350 d.

Innvendig slenger de på litt nappaskinn, AMG-ratt og diverse andre ting. De spanderer også på seg et Harman Kardon Logic 7 surround lydsystem.

Slik ser spesialversjonen av G 350 d ut på innsiden.
Slik ser spesialversjonen av G 350 d ut på innsiden.

350 d Professional skal være terrengkjempen, og i motsetning til broren kledd i svart blir denne å finne i noe de kaller «kinesisk-blå». Denne får en tøffere offroad-styling med en stålfanger foran, grillbeskyttelse for blinkelysene foran, skvettlapper foran og offroad-pakken.

G 350 d Professional i en farge kalt Kina-blå.
G 350 d Professional i en farge kalt Kina-blå.

På innsiden er den faktisk litt annerledes, men det er stort sett takket være at setene har fått et annet uttrykk.

G 350 d Professional har fått mønstret seter.
G 350 d Professional har fått mønstret seter.

G 500 Limited Edition har det meste som de to andre har, blant annet både sportspakken og krompakken. Den er lakkert i en slags kontrastfarger, med svarte detaljer på for eksempel stigbrettet.

G 500 kommer i en slags platinums kontrastfarge,
G 500 kommer i en slags platinums kontrastfarge,

Den har selvsagt en mengde med teknologi, og blant annet en TV-tuner og andre «småting» som kan komme til nytte. Andre ting vi kan nevne er slepekrok og flere førerassistenter som filassistent, blindsonespotter og parkeringshjelper.

G 500 ser slik ut.
G 500 ser slik ut.

Mens 350-modellene er utstyrt med en motor på 245 hestekrefter, har G 500 422 hester som hjelper til.

Alle tre har «Schöckl proved since 1979» brodert i armlenet, noe som hinter om den har klatret opp alpetoppen på 1.445 meter. Denne toppen er godt kjent for offoroad-folkene og ligger i Graz ikke langt fra hvor Geländewagen produseres. Mercedes har brukt Schöckl til å teste bilene i ekstreme forhold siden, ja, 1979.

Om man lurer på hva slags versjon dette er kamn man studerer armlenet i midten.
Om man lurer på hva slags versjon dette er kan man studerer armlenet i midten.

Er du en Geländewagen-entusiastisk kan vi fortelle at disse blir tilgjengelig i januar neste år, så det er bare å kaste seg over telefonen.

Eller vente til den nye G-klassen er her. For Mercedes har ingen planer om å pensjonere modellserien til tross for å ha produsert over 300.000 eksemplarer, selv om de tre gamle sliterne nå skal få hvile.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *