Hjem / Elbiler / Toyota utfordrer Tesla
Toyota viser fram sin 2. hydrogen-truck. (Alle foto: Toyota)
Toyota viser fram sin 2. hydrogen-truck. (Alle foto: Toyota)

Toyota utfordrer Tesla

Tesla Semi kan få seg en tøff utfordrer i Toyota, som nå har vist fram 2. versjon av en hydrogendrevet trekkvogn.

Tesla Semi er altså batteridrevet, og med den største batteripakken skal lastebilen kunne kjøre 800 kilometer på en lading. Elon Musk avduket den i fjor vinter, og etter planen skal leveringene begynne til neste år.

Men det blir etter hvert mange om beinet i transportsektoren.

For blant annet utvikler store produsenter som Daimler, Volvo og Volkswagen elektriske kjemper, samt at det finnes nykommere som for eksempel selskapet med det «norske» navnet Thor Trucks.

Og det har også poppet opp konkurrenter med en litt annen vri.

Nemlig hydrogendrevet trekkvogner.

Det er to store som sysler med dette. Nikola som etter planen skal komme med sin første i 2021, og Toyota.

Den japanske giganten annonserte «Project Portal» i april 2017, og den første vognen de kom med ble da også kalt «Alpha» ‒ en benevnelse som betyr første steg i utviklingen.

Det har vært ganske stilt rundt Alpha både før og etter annonseringen, men Toyota har på ingen måter kastet planene på bålet. De har enkelt og greit jobbet i det stille, og testene rundt Alpha har blant annet inkludert 16.000 kilometer på veiene.

Det har resultert i at Alpha har blitt Beta ‒ steg to i utviklingen.

Slik ser 2. generasjon ut:

Denne er ny både når det kommer til drivverket og inne i selve kupéen. Rekkevidden er nå oppe i nærmere 500 kilometer, mens innsiden blant annet har fått en soveplass og et større kabinett.

Toyota forteller at de har lært veldig mye av den første testmodellen som ble til i en «garasje i Michigan», og Alpha høstet blant annet mange løsninger og teknologi fra hydrogenbilen Mirai.

Allerede i den første trekkvognen fant vi en motor med over 670 hestekrefter med et dreiemoment på 1.800 Nm, mens rekkevidden var på over 320 kilometer.

Toyota avslører ikke altfor rundt Beta, men hos den er altså rekkevidden økt til rundt 500 kilometer.

‒ Ved å evaluere den første lastebilen i våre testanlegg og på de faktiske veiene i LA-området, gjorde vi en liste over forbedringer for Betas byggeprosess og ytelsesforbedringer, sier Andrew Lund, sjefingeniør for prosjektet.

‒ Vi var nødt til å bevege oss utover konseptet-stadiet, som den første lastebilen var på, til noe som ikke bare er bedre enn originalen, men også mer kommersielt levedyktig.

Slik ser den nye ut innvendig:

De har altså kun utviklet trekkvognen i to år, og pløyer ukjent grunn. Så da henter de inspirasjon fra Toyotas spede begynnelse.

Den første Toyota som den gang het Toyoda var en A1, og den gang gjaldt det å eksperimentere, prøve og feile ‒ helt sikkert med mye svetting. Litt som da Alpha ble til i fjor.  

Da A1 sto ferdig i 1935 tok grunnlegger Kiichiro Toyoda den på en testtur, og deretter ble den finjustert og endte opp som den første kommersielle bilen, AA.

Akkurat som folkene nå har gjort med Beta.

Og akkurat som Toyoda startet på sin vei som en dominant skikkelse innen bilverden med AA, håper Toyota nå at Project Portal 2.0 skal lede verden inn i en mer miljøvennlig transportsektor.

‒ Målet med Alpha var rett og slett å se om det var mulig, og det klarte vi, sier en av de ansvarlig for elektrifisering hos Toyota i USA, Craig Scott.

‒ Nå ser vi på om det er mulig å gjøre Beta kommersiell levedyktighet. Vi vil bidra til å gjøre en forskjell ‒ en betydelig forskjell ‒ når det gjelder luftkvalitet. Ikke bare i LA-området, men over hele USA og rundt om i verden, legger han til.

Her kan du se utviklingen av Beta:

Og dette er ikke noe de planlegger om noen år. Det er 16.000 lastebiler som forurenser langs havnene ved Long Beach og Los Angeles, og dette tallet dobles innen 2030.

Ifølge Toyota er 43.000 lastebiler som driver med lokal godstransport bare i USA, og til høsten er en av disse også Beta-bilen til Toyota. De satser nemlig å sette den i testdrift allerede da, så det går unna med utviklingen.

Toyota sier derimot ikke noe om når de eventuelt vil ha en slik hydrogen-truck til salgs i det åpne markedet.

Men at Tesla og resten av de som utvikler grønne kjemper har iallfall fått seg en advarsel.

For vi vet jo hvordan det gikk med Toyota etter 1935.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *