Hjem / Nyheter / Toyota-sjokk rundt dieselen
Toyota har akkurat vist fram den nye Auris. Og du finner ikke et dieselalternativ der. (Foto: Toyota)
Toyota har akkurat vist fram den nye Auris. Og du finner ikke et dieselalternativ der. (Foto: Toyota)

Toyota-sjokk rundt dieselen

Mens bilprodusenter i Europa klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal nå utslippskravene, går Toyota drastisk til verk og slutter med dieselmotorer.

Det er mulig politikerne ikke ser det tveeggede sverdet. Men faktum er at de nå går til full kamp mot dieselmotorene for å få ned NOx-utslippene, fører dette igjen til et høyere CO2-utslipp.

De mer effektive dieselmotorene slipper nemlig ut mindre CO2 enn bensinmotorene, og selges det færre dieselbiler blir det flere bensinbiler på veiene. Det er nemlig stort sett i Norge at elbilene er billigere enn bilene som bruker fossilt drivstoff, og at de dermed kan være et alternativ.

Og et dieselforbud kombinert med nye CO2-krav fra EU gjør det komplisert for bilindustrien. For innfris ikke kravene venter bøter som kan komme opp i milliardklassen.

‒ Jeg er bekymret, innrømmer Volkswagen-sjef Matthias Müller overfor Reuters.

‒ Men det er vår jobb å løse disse problemene. Og jeg er sikker på at dieselen kommer tilbake.

Alt dette har Volkswagen på en måte «skylden» for. Det var etter dieselgate i 2015 at forakten mot diesel startet, og Volkswagen har ikke gjort det enkelt for seg selv ved å bruke aper i utslippstester i etterkant av dette heller.

Politikerne har raslet med sablene, og flere har fordømt dieselen og gjort det klart at de vil forby slike motorer i framtiden.

Reaksjonen hos forbrukerne har ikke ventet på seg, akkurat som det skjedde i Norge den gang politikerne gikk ut og ba forbrukerne kjøpe dieselbiler.

Salget av dieselbiler i Europa falt åtte prosent i fjor, og markedsandelen er nå på 44 prosent. På toppnivå i 2011 var den på 55 prosent. I Tyskland var fallet bare i forrige måned på 19 prosent, og hele 24 prosent i Storbritannia. Forbrukerne bekymrer seg ikke over utslippene, men bruktbilverdien. Derfor krasjer dieselen nå.

I Norge var markedsandelen på 20,8 prosent i februar, mot 27,3 prosent i februar 2017. Blant annet har politikerne i Oslo truet med å utestenge dieselbilene i visse perioder, og hvem vil vel kjøpe en bil som de ikke får brukt?

En løsning for bilbransjen kan være å bruke dieselmotorer på dyreste modellene, mens de billigere modellene blir utstyrt med bensinmotorer for å nå utslippsmålene. En annen konsekvens kan være at prisene på store bensinbiler stiger, og forbrukerne sitter igjen med regningen.

Allerede nå sliter produsentene med lønnsomheten på både hybridbiler og elbiler. Disse er så dyre å produsere at de må selge de med mye mindre profitt og til og med tap om noen rett og slett skal kjøpe disse. Igjen er Norge unntaket, men sine særgrønne unntak.

Om politikerne setter enda flere begrensinger på dieselmotorene samt strengere krav på CO2-utslippene, kan det føre til full fyr i bil-leiren.

For en undersøkelse i fjor gjennomført av MSCI viste at samtlige store bilprodusenter lå an til å misse utslippsmålene i 2021.

Samtlige ‒ minus ett.

Kjempen Toyota.

Det japanske selskapet gjør nå det andre bilprodusenter vil unngå. De vraker dieselmotoren på det europeiske markedet.

‒ Diesel vil fases ut i våre passasjerbiler i 2018, sa Johan van Zyl under et møte i Genève mandag.

‒ Vi vil ikke utvikle ny dieselteknologi for passasjerbiler, vi vil heller fortsette å fokusere på hybrid, la den europeiske presidenten for Toyota til.

Et eksempel på strategien til Toyota er den neste generasjonen av Auris, som produseres i England. Den kommer med tre motoralternativer.

En liten 1,2-liters turbomotor på 116 hestekrefter, en 1,8-liters hybridmotor som vi finner i Prius og C-HR på 122 hestekrefter, og en helt ny 2,0-liters hybridmotor på 180 hestekrefter.

En liten motor og to hybrider.

Toyota har satset på hybridteknologi i over 20 år, og har sånn sett et forsprang på konkurrentene.

Og kundene velger dette alternativet. 78 prosent av det totale salget av C-HR i fjor var for eksempel hybridvarianten, en modell de vraket dieselalternativet på i 2016. Da kom den kun som bensin og hybrid, og det gikk åpenbart bra.

Så verdens største bilprodusent virker ikke særlig stresset av nye utslippsgrenser i Europa.

Men akkurat på det punktet står de alene. Resten av bilindustrien klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal klare å løse dette.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *