Toyota fortsatt mest verdifullt

Interband har kommet med sin årlige liste over mest verdifulle merker, og nok en gang er Toyota det mest verdifulle bilmerket. Se liste.


Interbrand vekter sin årlige oversikt rundt verdien på merkene, noe som betyr at kampen om de aller øverste plassene står mellom noen skikkelige tunge tek-selskaper. Oversikten heter «Best Global Brands», og studien har pågått siden 1999

I år som i fjor var topp-tre lik, med Apple på topp med en verdi på vanvittige 408.251 millioner dollar, Amazon nummer to med 249.249 millioner dollar og Microsoft på 3. plass med 210.191 millioner dollar.

Norge har ingen selskaper inne på listen, men Sverige har tre (Ikea, H&M og Spotify), mens Lego er inne på listen fra Danmark.

Den aller største sektoren, og dermed også en særs viktig for den globale økonomien, er faktisk bilsektoren. Hele 15 bilmerker er inne på listen, og dermed er «Automotive» den aller største blant de 15 sektorene som Interbrand har delt merkenavnene inn i.

To av disse slår seg også inn på topp-10, hvor Toyota er nummer sju og Mercedes er nummer åtte. Dette er identisk til plasseringene på fjorårets liste, og begge har økt sin verdi.

Faktisk har 13 av 15 bilmerker blitt enda mer verdifullt siden 2020, så sektoren opplever god vekst.

Toyota har fått en verdi på 54.107 millioner dollar, +5 prosent, og bruker vi dagens dollarkurs betyr det en verdi på 452.020 millioner kroner. Altså 452 milliarder kroner.

Mercedes har en oppgang på 3 prosent fra i fjor, og er verd 50.866 millioner dollar. Det betyr 424.940 millioner kroner, altså rundt 27 milliarder bak Toyota.

‒ Vi er veldig stolte over at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ I bevegelsen mot moderne luksus, er dette enda en bekreftelse for posisjoneringen til Mercedes-Benz, der også bærekraft er i fokus med «elektrisk først»-strategien.

BMW har falt en plassering til 12. plass i år til tross for +5 prosent, mens den soleklare klatreren blant årets bilmerker befinner seg på 14. plass.

Tesla er litt av et yo-yo-merke, og var første gang inne på listen i 2017 med en 100. plass. De to neste årene var elbil-merket derimot ute av det gode selskapet igjen, før det gjorde litt av et comeback i fjor.

Da føk de inn på 40. plass med en verdi på 12.785 millioner dollar, men dette har økt med ganske så solide 184 prosent i år. Altså ikke bare dobbelt så høy verdi, men nesten trippelen.

Interbrand mener at merket nå er verd 36.270 millioner dollar, noe som betyr 303.010 millioner kroner. Det gir en totalt 14. plass, og 4. plass blant bilmerkene.

Det eneste bilmerket som har falt i verdi er Honda, som står med -2 prosent i år. Men de er fortsatt en tungvekter, og befinner seg på 5. plass blant bilmerkene med en verdi på 21.315 millioner dollar.

Det minst verdifulle bilmerket på den globale trend-listen er Land Rover, som har fått identisk verdi i år med 5.088 millioner dollar. Dermed befinner det britiske merket seg på 98. plass av de 100 mest verdifulle merkevarene som utgjør 2021-listen.

Her er bilmerkene og deres posisjoner og verdier:

Plassering:Bilmerke:Verdi:
7. Toyota452 mrd. kr (+5%)
8. Mercedes425 mrd. kr (+3%)
12.BMW348 mrd. kr (+5%)
14.Tesla303 mrd. kr (+184%)
25. Honda178 mrd. kr (-2%)
35. Hyundai127 mrd. kr (+6%)
46. Audi113 mrd. kr (+8%)
47.Volkswagen112 mrd. kr (+9%)
52.Ford107 mrd. kr (+2%)
58.Porsche98 mrd. kr (+4%)
59. Nissan93 mrd. kr (+3%)
76.Ferrari60 mrd. kr (+12%)
86.Kia51 mrd. kr (+4%)
96.Mini44 mrd. kr (+4%)
98.Land Rover43 mrd. kr (0%)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter