Hjem / Nyheter / Toppløs lomme-rakett
På jakt etter en bybil? Hva med en Smart med 125 hestekrefter? (Alle foto: Brabus)
På jakt etter en bybil? Hva med en Smart med 125 hestekrefter? (Alle foto: Brabus)

Toppløs lomme-rakett

Da Brabus feiret 15 år med Smart i 2017 lagde de en banevariant av den lille bybilen. Nå kommer lomme-raketten også som en gatelovlig versjon.

Rocket, engelsk for rakett, er et tilnavn Brabus-biler har hatt i mange år. Nærmere bestemt i 12 år.


Tilbake i 2006 lagde de en ekstremversjon av en Mercedes CLS-klasse (C 219), og da mener vi virkelig ekstrem. Det var så mye hester under panseret at bilen like godt satte ny verdensrekord for gatelovlige biler med en topphastighet på 365,7 km/t. Den ble raskt kalt «Rocket».

Siden den gang har det vært et Brabus-begrep.

Spesialversjonen de laget av en Smart Fortwo, som offisielt staves smart fortwo, var altså kun for banekjøring. Men medier og gjester som fikk teste den lille hissigproppen var så begeistret at Brabus bestemte seg for å lage en gatelovlig versjon også.

Så dermed har de satt sammen litt av en lomme-rakett kalt Brabus 125R ‒ med tilnærmet samme kjøreegenskaper som banemodellen. R’en viser at dette er en racingutgave av Brabus 125 (de lanserte Brabus Ultimate 125 i fjor).

De som kjenner til tuningselskapet Brabus som modifiserer biler fra blant andre Mercedes og Smart vet at tallene bak modellen viser hvor mange hestekrefter den har. Smart-modellen har altså 125 hestekrefter, men tallet står også for noe annet.

Nemlig antall biler de bygger. 125R kommer altså i 125 eksemplarer.

Utgangspunktet for 125R er kabrioletutgaven av Smart Fortwo, og Brabus har tunet den 3-sylindrede turbomotoren og drivverket slik at den går fra 88 hestekrefter originalt til 125 hk. Dreiemomentet er nå oppe i solide 200 Nm.

Giringen kan gjøres automatisk, eller som en formel 1 bil med hendler på rattet.

Resultatet blir at den toppløse toseteren sprinter av gårde fra 0 til 100 km/t på respektable 9,2 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 175 km/t. Fortere enn det blir skummelt med en slik liten bil uten tak.

Som vanlig har Brabus satt på aerodynamiske deler og andre utvendige effekter, og gitt den fetere dekk og felger. Det er for eksempel mulig å få den med 205-dekk, noe som gjør den ganske så mye mer sportslig. Og vi glemmer ikke de uberkule tre stussene som stikker ut bak. 

De har også senket den med 30 mm, og oppgradert innsiden med blant annet lærkledde sportsseter. I cockpiten finner vi også «1 av 125», klimakontroll, lydsystem og navigasjon.

Så er du på jakt etter en bybil så er valget ganske så enkelt.

Den originale Smart Fortwo cabrio starter på 195.100 kroner i Norge, mens du må punge ut med 385.000 kroner (i Tyskland) for en Brabus 125R.

Her er bilder av Brabus 125R:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *