Hjem / Elbiler / Vurderer å lage kumøkk-kraft
Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)
Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt av blant annet kumøkk. Nå vurdere de å starte et eget møkkaselskap.

Kuenes møkk er langt fra noe dritt, og kan faktisk hjelpe til med å få transportsektoren over på et grønnere alternativ i framtiden.


Eller møkka gjør faktisk allerede det.

I oktober kom de første «Kukraft»-bilene til Tine på veiene, og disse er drevet av biogass basert på kumøkk og avfall som er produsert i samarbeid med Skagerak Energi og Greve Biogass.

Nå vurderer Tine å utvide satsingen enda mer, og ser på mulighetene til å etablere eget biogasselskap som ved bruk av kumøkk skal produsere drivstoff og energi til selskapets biler og meierier. Selskapet vil også kunne fungere som et kraftselskap for eksterne kunder.

– Biogassmarkedet i Norge er i vekst både med hensyn til antall aktører og produksjon. Samtidig ser vi stort engasjement blant både offentlige myndigheter og privat næringsliv. Tine kan med våre naturressurser og verdikjede ta en posisjon og bidra til både bedre miljø og økonomi, sier konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i Tine, Lars Galtung.

De vurderer å opprette et eget selskap etter at Rambøll kom med en ny biogass-rapport som anbefaler Tine å gjøre nettopp dette.

‒ Egen biogassproduksjon kan bli meget gunstig, både for egen bunnlinje og miljøet. For landbruket er det en effektiv måte å redusere metangassutslipp fra matproduksjonen på. Samtidig reduserer vi uttaket av fossil energi. Vi beregner å spare utslipp med potensielt opp til 13 prosent CO2 per liter melk – det er fantastisk, sier Galtung.

Å bruke husdyrgjødsel til å lage biogass til transportformål bidrar til å redusere klimagassutslippene på tre måter:

  • For det første unngår man utslippene av metan og lystgass fra lagret husdyrgjødsel
  • For det andre erstatter biogjødselen kunstgjødsel – som gir en positiv effekt på CO2-utslippene
  • For det tredje erstatter man fossil diesel

Rapporten slår fast at Tine kan dekke eget energibehov til transport allerede i dag, og om all kumøkk brukes til energiproduksjon vil det altså kunne redusere metangassutslippene fra melkeproduksjonen på gårdene betraktelig.

 ‒ Å utnytte all norsk møkk blir nok en teoretisk øvelse, men om vi klarer å få på plass anlegg ‒ eller samarbeid med eksisterende anlegg på Østlandet, i Rogaland og i Trøndelag, er det ikke urealistisk at vi kan klare å redusere utslippene med opptil 13 prosent per liter produsert melk, sier Galtung.

Myndighetene har satt seg mål om å redusere klimagassene med 30 prosent innen 2030, og transportsektoren må ta sin del av den oppgaven.

‒ Skal vi lykkes med å nå det målet så må vi få på plass produksjonskapasitet og fyllestasjoner for flytende biogass – og vi er nødt til å få en bompengepolitikk som sidestiller biogassbiler med elektriske på kort sikt. Samtidig må det gis insentiver som øker lønnsomheten ved å ta i bruk biogass til transportformål, sier Galtung.

Tine jobber også med el, hydrogen og biodiesel, men Galtung påpeker at biogass er den eneste energiformen som også drar ned utslippene hos bonden.

‒ Både teknologien og ressursene er her i dag. Vi trenger ikke vente, sier han.

Melkeprodusenten vurderer også å gå i partnerskap med eksterne aktører i forbindelse med egen kraftproduksjon, og de er allerede er i dialog med flere potensielle partnere.

– Vi vurderer å starte opp eget møkkaselskap, men her ligger det gull bak møkka, slåt Galtung fast.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

I desember kommer hybridflaggskipet til Mercedes, S 560 e. (Alle foto: Daimler)

Hybridflaggskip blir billigere enn lillesøstrene

Mercedes kommer et nytt hybridflaggskip i desember, og S 560 e ender prismessig under både …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *