Hjem / Superbiler / Ti ting om «Super SUV»’en
Her er den, verdens raskeste serieproduserte SUV, Lamborghini Urus. (Alle foto: Lamborghini)
Her er den, verdens raskeste serieproduserte SUV, Lamborghini Urus. (Alle foto: Lamborghini)

Ti ting om «Super SUV»’en

Lamborghini har endelig avduket Urus, som de hevder er verdens raskeste SUV.

SUV’ene, disse kombinasjonsbilene mellom en vanlig personbil og de litt høyere terrengbilene, har kommet for fullt de senere årene. Men Lamborghini, tidligere en typisk italiensk sportsbilprodusent med de fordelene og ikke minst ulempene det medførte, så faktisk tidlig potensialet i SUV-bilene. Og det skjedde året etter at tyske Audi hadde kjøpt dem opp. Tilfeldig? Neppe.


Audi er som kjent eid av Volkswagen, som på sin side er eid av Porsche. Og de har en plattform som gjør ting litt enklere, nemlig MLB-plattformen. Den som har spyttet ut biler som Bentley Bentayga, Porsche Cayenne og Audi Q7.

Nå har det seg altså slik at Lamborghini allerede for fem år siden viste fram Urus på en bilmesse i Beijing, så veien til den ferdige SUV’en har vært lang ‒ kanskje litt tradisjonell italiensk tilnærming der med andre ord. Men de er altså der nå.

Mandag viste de fram det de kaller en «Super SUV» for første gang, og den har helt klart DNA fra sportsbilene til Lamborghini.

‒ Lamborghini Urus er en visjonær tilnærming basert på infusjon av Lamborghini-DNA i det mest allsidige kjøretøyet, SUV. Urus løfter SUV til et nivå som ikke tidligere er mulig, Super SUV. Det er en ekte Lamborghini når det gjelder design, ytelse, kjøredynamikk og følelser som kan brukes daglig og under en rekke forhold, sier Stefano Domenicali, Lamborghinis styreformann og administrerende direktør.

Det han altså mener med de fine ordene er at de har tatt DNA’et fra sportsbilene og puttet det inn i Urus, som kan brukes som en helt hvilken som helst SUV. Den er tross alt snekret sammen på MLB-plattformen den og.

Men helt vanlig er den jo ikke. Vi finner jo Lamborghini-merket på den og. Så her er ti ting vi har bitt oss merke i.

Laget for snø

Som mange andre har også Lamborghini puttet inn forskjellige kjøremoduser i denne, og den ene er gledelig nok «Neve». Det er italiensk for snø. Den har altså en egen snømodus. Og det går virkelig unna også på det underlaget. Bare sjekk denne videoen:

De andre modusene er: «Sabbia», som betyr sand. «Terra», som betyr jord (off-road). «Corsa», som betyr løp. «Strada», som betyr vei. Og «Sport», som betyr, vel, sport.

Lynrask

Lambo har utstyrt Urus med en V8 twinturbo aluminiumsmotor på 4 liter, og som yter 650 hestekrefter med et dreiemoment på 850 Nm. Bilen veier 2.200 kilo, og vekt til kraft-forholdet blir dermed 3,38 kilo per hk.

Alt dette kommer til syne ved akselerering. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder, 0-200 km/t på 12,8 sekunder, og toppfarten er satt til 308 km/t. Bremsingen med de svære karbonkeramikk-bremsene går også unna. Fra 100-0 km/t bruker man bare 33,7 meter.

Bilen er utstyrt med en åtte-trinns automatkasse som har korte lave gir og lange høye gir. Det betyr at den girer raskt gjennom de første girene, og deretter går det lengre mellom skiftene jo høyere opp man kommer.

Den er ikke grønn

Dette er ikke noe hybrid eller annet «tull», men rett og slett en rå SUV. Det betyr også at miljøet må lide litt. Tanken på 85 liter forsvinner ganske raskt om man har en tung høyrefot. I snittet slurper den i seg 1,27 liter per mil, noe som er ganske ok når vi legger til grunn vekta og den enorme motoren.

CO2-utslippet er derimot ikke så imponerende. Denne slipper ut 290 gram CO2 per kilometer, og når vi vet at snittet for nybilene i Norge i november var på 81 g/km kan den dessverre ikke sorteres inn i haugen av «grønne biler».

Den svinger på bakhjulene

Lamborghini kom med sin første bil som også svinger med bakhjulene under hele fartsregisteret med Aventador S, og denne løsningen har Urus adoptert. Bakhjulsvingningen variere med 3 grader avhengig av hvilken kjøremodus som er valgt.

Som vanlig svinger bakhjulene motsatt enn framhjulene ved lave hastigheter, slik at svingeradius blir mindre, og svinger samme vei som framhjulene ved høye hastigheter, slik at stabiliteten og komforten blir bedre. De dynamiske kjøreegenskapene blir altså bedre med et slikt system.

Ja, Urus har firehjulstrekk

Lambo har selvsagt ikke rotet seg bort når de har utviklet denne spinnville SUV’en, og har gitt den permanent firehjulstrekk med en selvlåsende sentral diff. Og med kjøremoduser som nevnt tidligere tilgjengelig skulle det bare mangle.

De har utviklet løsninger som gir hvert hjul individuell kraft, noe som selvsagt hjelper både på snø og om man beveger seg ut i terrenget med denne. Systemet velger også «metoden» det gjøres på i henhold til hvilken modus som er valgt.

De har også laget et slags momentsystem som overvåker grepet, og som skal sørge for at bilen for eksempel ikke understyrer på snøen. Så dette er virkelig en bil for det norske folket.

Den har Lambo-trekkene

Så hvordan ser den ut da? Jo, de som har fått med seg de seneste modellene til Lamborghini kjenner igjen trekkene, selv om de også har hentet inspirasjon fra det famøse prosjektet LM002. Det var en SUV de kom med for hele 31 år siden, og endte med et realt mageplask og kun 300 eksemplarer. Den bilen kan du lese mer om i en av lenkene helt nederst (men les deg ferdig her først!).

Den har disse diagonale panserlinjene vi faktisk finner helt tilbake til Countachen, og de sterke og rette linjene som karakteriserer Lamborghini.

Bilen ser skikkelig tøff ut både forfra, bakfra og fra siden, og kommer til å vri hoder uansett hvor den befinner seg. Og de har også tenkt aerodynamikk, slik at bilen oppfører seg mest mulig effektivt.

Lyst å studere den på egenhånd, og gjøre opp din egen mening? Ok, her er en video. Ja, vi vet, den er litt vel svulstig!  

Det er godt innvendig plass

Bilen er relativt svær, og måler 5,112 meter lang med en hjulbase på vel tre meter, og er drøyt to meter bred.

Ikke uventet ser den også litt ut som en Lambo på innsiden, med både et sporty og luksuriøst interiør. Det Y-inspirerte dashbordet er faktisk litt inspirert av LM002, men minner mest av alt om moderne løsninger.

Faktisk har samtlige fire stoler fått de sportslige variantene, og her bør man sitte som støpt om føreren skal finne på å dra litt vel hardt på rundt svingen.

Og skulle du ikke klare å stille inn stolene slik at de har helt perfekt med de 12 forskjellige elektriske innstillingene, er det mulig å bestille seter med hele 18 valg. Da får du ventilasjon og massasje med på kjøpet. Såpass bør det vel være, eller?

Den er teknologisk

Volkswagen-gruppen har for lengst tatt steget inn i den teknologiske alderen, og Lamborghini følger etter. Urus er utstyrt med to skjermer med et LIS touchskjerm infotainment-løsning, og her kan du styre det meste.

Den øverste skjermen styrer ting som media, navigasjon, mobilen og status på bilen, og den nederste som faktisk både har tastatur og som lar deg skrive rett på skjermen lar deg styre ting som klimakontrollen og setevarmere.

Tredje generasjon av LIS har stemmestyring, slik at du kan velge sang, ringe din bedre halvdel eller sende tekstmelding bare ved å bruke stemmen.

Det er USB-porter, DVD-spiller og selvsagt, ja selvsagt, er den utstyrt med trådløs lading. Selvsagt funker systemet både med Android og iPhone, slik at de aller fleste mobilene er dekket.

Og skulle du ønske for eksempel å se Dagsrevyen mens du er på tur, er det mulig å få en TV-mottaker også.

Så det aller meste er på plass i en Urus.

Den er sikker

Lamborghini Urus har et Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) på 2 i henhold til SAE-standarden. Den har altså de fleste «vanlige» tingene, men det inkluderer også ting som automatisk fjernlysdimming, parksensorer foran og bak, antikollisjon og selvsagt cruise-kontroll.

Du kan også utvide ADAS-pakken med for eksempel trafikksystem, et toppkamera og tilhenger-modus om du føler for det.

Du kan personifisere den

Teknologien stopper ikke med alt dette. Bilen er selvsagt nøkkelfri (så lenge nøkkelen er med), og den har også berøringssensorpaneler til dørene og bagasjerommet. Det er også mulig å bestille en løsning hvor man bare sveiper med foten under en virtuell pedal slik at bakluka åpner seg.

Bagasjerommet er for øvrig på 616 liter, men kan gjøres om til hele 1.596 liter med alt nedslått.

Lambo har også laget et opplegg som lar opp til sju individuelle personer har sine egne profiler, noe som automatisk vil stille inn for eksempel setet, kjøremodus og infotainment-systemet etter ditt personlig ønske.

Det var ti ting om verdens raskeste serieproduserte SUV, som kommer til sommeren. Lambo håper selvsagt at den skal bli en slags «folke-bil» i forhold til sportsbilene de selger, og ser for seg et salg på noen tusen i året.

Hva med pris? Norske priser er selvsagt ikke satt ennå, men anbefalt utsalgspris i Europa er satt til i underkant av 1,7 millioner kroner. Dette er altså uten norske avgifter, så denne blir kun for de rikeste.

Det var som f…!

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Bugatti Chiron kommer nå med glasspaneler i taket. (Alle foto: Bugatti)

Himmelsk superbil

Del på Facebook Del på TwitterDet er vel stort sett kun en ting superbilen Bugatti …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *