Hjem / Elbiler / Testfører skryter uhemmet av Polestar 1
Polestar 1 har fått sin dynamiske debut. (Foto: Polestar)
Polestar 1 har fått sin dynamiske debut. (Foto: Polestar)

Testfører skryter uhemmet av Polestar 1

Joakim Rydholm er rallyfører og kanskje enda viktigere, testfører hos Polestar. Og han er begeistret for den nye Polestar 1. For å si det mildt.

Da den svenske avisen Expressen skrev en artikkel om Rydholm og jobben som testfører hos Polestar kalte de han en rallystjerne. Det er å dra det hele litt vel langt, for den godeste Rydholm som har deltatt i svenske rallyrunder siden 2000 har kun to seire ‒ en i 2013 og en i 2015. Men han er helt klart en rutinert fører som vet hva som skal til for å vinne.


I rally ratter han en Mitsubishi EVO X 2009-modell, men i hverdag styrer han noe helt annet.

Han er nemlig sjeftestfører hos svenske Polestar, dette nye merket fra Volvo som skal satse på elektriske biler.

Polestar nærmer seg nå slutten for utviklingen av den aller første modellen, en hybrid kalt Polestar 1. Dette er en sportslig hybrid med to elmotorer pluss en 2,0-liters bensinmotor, har 600 hestekrefter og med et dreiemoment på pene 1.000 Nm.

Like imponerende er den elektriske rekkevidde på bilen, som er oppgitt til 150 kilometer i den gamle og mer urealistiske NEDC-standarden. Uansett kan man kjøre svært langt kun på elektrisk kraft med en Polestar 1.

Svenskene er nå kommet så langt i utviklingen at de har vist den fram under en fartsfestival.

Sist helg tok Polestar bilen med til Goodwood Festival of Speed, hvor den selvsagt hadde start nummer 1. Her er den i aksjon:

Dette ble kalt den dynamiske debuten for bilen, og bak rattet satt rallyfører Rydholm. Som han har gjort så mange ganger før.

‒ Ingrediensene for å skape dynamiske kjøreegenskaper i en bil er de samme uansett om den har elektrisk drivverk eller forbrenningsmotor, sier han.

‒ Umiddelbar respons fra støtdemperne, direkte og forutsigbar respons fra styringen og kraftige bremser som konsekvens presterer er de viktigste attributtene som alle bilene som er bygd for førere deler. Det er eksakt disse egenskapene vi bygger inn i de elektriske prestasjonsbilene fra Polestar.

Rydholm spiller en svært viktig rolle i alt dette. Ikke bare er han testfører, men også en erfaren utvikler spesielt når det kommer til chassis. De to tingene kombinerer han i Polestar.

‒ Jeg bare elsker den her bilen. Det var kult å kjøre den i Goodwood Festival of Speed, en løp jeg alltid har ønsket å kjøre. Jeg tilbringer hver våken time i Polestar 1, så å ta den til England og kjøre den blant noe av de mest kjent navnene innen motorsport var en opplevelse for livet, sier han.

Skal vi tro testføreren er Polestar 1 virkelig en spesiell bil.

‒ I min karriere på 22 år har jeg utviklet chassis for alle typer biler, men jeg har aldri opplevd en slik pakke og en drivlinje som er så spennende som Polestar 1. Den elektriske prestasjonen er så direkte og heftig, og på toppen er det en dreiemoment-teknikk som gir den så engasjerende kjøreegenskaper. I kombinasjon med Öhlins-dempere, bremser fra Akebono og det lette kullfiberkarosseriet betyr dette at Polestar 1 leverer enestående prestasjoner, sier han.

Polestar startet med å videreutvikle Volvo-modeller til racing, og Rydholm startet i Volvo tilbake i 2008 med Volvo C30 Polestar-prosjektet. I 2013 fikk han ansvaret for å utvikle chassis til Polestar-modellene av S60 og V60, og disse lanseres nå.

I 2016 ble jobben utvidet til å utvikle chassis-komponenter til alle Polestar-modellene inkludert framtidige biler, og da startet også utviklingen av Polestar 1.

Polestar er siden skilt ut som et eget merke, og kommer altså med helt egne biler i framtiden.

‒ Det høye tempoet i rally hvor man må reagere raskt har lært meg til å følge nøye med på chassis, og hele tiden kjenne på hvordan det reagerer. Jeg har lært meg å finjustere ulike parametere for å forandre hvordan bilen oppfører seg avhengig av hvor vi kjører, sier han.

Polestar 1 som etter planen kun skal komme i 500 eksemplarer blir tilgjengelig til neste år, mens den helelektriske Polestar 2 er ventet i 2020. Deretter skal de bygge en SUV-modell, og den heter ikke overraskende Polestar 3.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *