Hjem / Nyheter / Tester ut Europas lengste vogntog
Dette vogntoget måler over 30 meter. (Foto: Seat)
Dette vogntoget måler over 30 meter. (Foto: Seat)

Tester ut Europas lengste vogntog

Seat og Sesé tester ut et vogntog som er over 30 meter langt. Se video.

Det er grønne tider også blant de profesjonelle transportørene. Blant annet har produsenten Nikola en trekkvogn drevet av hydrogen på gang, og Tesla utvikler som kjent sin elektriske Semi.


En annen mulighet til å få ned utslippene på er å gjøre lastetransporten mer effektivt. Og det mest åpenbare måte å gjøre det på er å frakte mer varer per tur.

Det betyr igjen større vogntog.

Og ingen har større enn den som Seat og Sesé tester ut nå.

Trekkvognen fra Volkswagen-eide Scania med to trailere på slep måler faktisk 31,70 meter, og kan ta last opp til 70 tonn. Det er altså en gigant, og den har sine fordeler.

Ifølge Seat, også Volkswagen-eid, vil et slikt monster redusere kostandene rundt logistikken med 25 prosent, og senke CO2-utslippene med 20 prosent.

‒ Duo-traileren har kapasitet til å redusere 50 prosent av lastebilene på veiene, og dette gir enorme fordeler både når det kommer til bærekraft, klimahensyn, sikkerhet og effektivitet, sier visepresident for produksjon og logistikk hos Seat, Christian Vollmer.

I Norge ble det ropt relativt høyt da myndighetene åpnet for å teste ut modulvogntog inntil 25,25 meter og 60 tonn på utvalgte strekninger. Skeptikerne mente at disse rett og slett er trafikkfarlige ettersom de ikke stopper like raskt som mindre vogntog.

De norske myndighetene har ikke hatt dette synet, og utvidet i fjor prøveordningen til å gjelde alle veistrekningene.

Heller ikke transportselskapet Sesé er enig i dette.

‒ Dette fører til færre ulykker, mindre utslipp og kostnadsbesparelser, sier daglig leder Ángel Pueyo.

Monstervogntoget testet nå på spanske veier, og Seat sier at de vil overlevere myndighetene en rapport når de har sluttført testene.

En annen fordel med trailerne som måler 13,60 meter er at de utnytter jernbanetransporten bedre, ettersom togene er designet til å frakte slike trailere.

Om slike trekkgiganter kommer til Norge, er det vel bare å håpe at man ikke havner bak de på en smal og svingete vei. Da kan tålmodigheten bli satt på litt av en prøve.

Så hvor lang er egentlig denne kjempen til Seat?

Ganske så diger, som vi kan se i videoen under:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Én kommentar

  1. Joatle Vehus

    «Om slike trekkgiganter kommer til Norge, er det vel bare å håpe at man ikke havner bak de på en smal og svingete vei. Da kan tålmodigheten bli satt på litt av en prøve.»

    Vil heller havne bak en lastebil som kjører litt under fartsgrensen fordi at den er fullastet med varer enn å havne bak syklister, lastebilen gjør tross alt nytte for seg der den frakter varer..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *