Hjem / Nyheter / Tesla ut av listen over mest verdifulle merker
Tesla har falt ut av listen over de 100 mest verdifulle selskapene i verden. (Foto: Tesla)
Tesla har falt ut av listen over de 100 mest verdifulle selskapene i verden. (Foto: Tesla)

Tesla ut av listen over mest verdifulle merker

Interbrand kårer hvert år de 100 mest verdifulle selskapene, og en rekke bilprodusenter er inne på listen. Men Tesla krasjet ut av den.

Det er selvsagt ikke enkelt å bedømme hvor mye et selskap og en merkevare er verd, men dette er noe Interbrand nå har gjort i 19 år. De har en rekke kriterier som selskapene vektes etter, og til slutt spytter systemet ut en topp-100-liste over klodens aller meste verdifulle navn.


Interbrand har akkurat offentliggjort den aller ferskeste oversikten, og ingen blir overraskende av de på toppen.

Øverst troner som vanlig Apple og Google, som også lå på topp i fjor. Tredjeplassen er derimot byttet, og nå er det Amazon som okkuperer den med Microsoft på fjerdeplass. De to neste kommer heller ikke som julekvelden på kjerringa, Coca-Cola og Samsung.

Og for de som lurer, Apple er verd 214.480 millioner dollar, eller 1.759 milliarder kroner om du vil.

Men mer interessant for oss er hvilke bilmerker som er på listen, og hvor mye de er verd. Og bilindustrien er en meget verdifull bransje, bare så det er sagt. Av de 100 mest verdifulle selskapene lager faktisk 16 av de kjøretøy.

Igjen er det Toyota som er mest verd blant bilmerkene, og med en verdi på 438 milliarder kroner er de inne på en sjuendeplass totalt. Det er opp fra 391 milliarder i fjor, men plasseringen er likevel identisk. Valutakursen varierer selvsagt også noe, så vi skal være korrekt å si at Toyota økte verdien med 6 prosent.

Den store klatreren i fjor var Mercedes-Benz, som gikk fra 19.- til niendeplass da. I år rykker de opp ytterligere en plass, og er nå helt i ryggen på Toyota. Det tyske merket passerte Facebook, og er verd 399 milliarder kroner.

Den neste vi finner er også fra Tyskland, men ikke Volkswagen. Det er BMW, som er på 13. plass ‒ identisk med fjorårets plassering. Selskapet er verd 336 milliarder kroner, -1 prosent sammenlignet med 2017.

Også Honda sin plassering er identisk fra i fjor, og befinner seg på 20. plass. De har økt verdien med 4 prosent, og er verd 184 milliarder kroner.

Deretter følger bilmerkene ganske tett, med Ford på 35. plass, Hyundai på 36. plass, Nissan på 40. plass, Volkswagen på 41. plass og Audi på 42. plass. Alle disse har økt verdien det siste året.

Videre finner vi nok en tysker, nemlig Porsche. De har også steget med 6 prosent i verdi, men har likevel falt fire plasser til 52. plass i 2018.

Videre nedover lista finner vi Kia på 71. plass, Land Rover på 78. plass, Ferrari på 80. plass, Mini på 90. plass og Harley-Davidson på 93. plass. Alle disse foruten MC-produsenten har økt verdien i forhold til fjoråret.

Den 16. og siste er nykommeren Subaru, som akkurat klarte å henge seg med på en 100. plass. Den japanske produsenten er ny på listen, og skyver ut en annen kjent bilprodusent.

For Tesla har falt ut av listen, og kan ikke lenger kalle seg et av de mest verdifulle selskapene i verden. Elbilprodusenten innehadde en 98. plass i fjor, og verdien var den gang 31 milliarder kroner. Hva den er stipulert til i dag vet vi ikke.

Her er listen over de mest verdifulle bilmerkene samt Harley-Davidson:

Plass Merke Prosentvis endring Verdi
7 Toyota +6% 438 mrd kr
8 Mercedes-Benz +2% 399 mrd kr
13 BMW -1% 336 mrd kr
20 Honda +4% 194 mrd kr
35 Ford +3% 115 mrd kr
36 Hyundai +3% 111 mrd kr
40 Nissan +6% 100 mrd kr
41 Volkswagen +6% 100 mrd kr
42 Audi +1% 100 mrd kr
52 Porsche +6% 88 mrd kr
71 Kia +4% 57 mrd kr
78 Land Rover +2% 51 mrd kr
80 Ferrari +18% 47 mrd kr
90 Mini +3% 43 mrd kr
93 Harley-Davidson -9% 43 mrd kr
100 Subaru Ny 35 mrd kr

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *