Hjem / Nyheter / Teknologi stopper skredutsatte bilister
Kommer du til et skredutsatt område og møter et rødt lys bør du stoppe. (Foto: NGI/Bil24)
Kommer du til et skredutsatt område og møter et rødt lys bør du stoppe. (Foto: NGI/Bil24)

Teknologi stopper skredutsatte bilister

Sensorer kan nå oppdage snøskred umiddelbart, og dermed varsle bilister før de kjører inn i farlige områder.

Norske veier som snor seg rundt høye fjell med mye snø er selvsagt svært skredutsatte, noe som igjen betyr potensielle farlige situasjoner for bilistene. For skredene kommer raskt, og drar med seg det som er i dens vei.

Så hvordan gjøre skredutsatte strekninger sikrere?

En ting kan være å ta i bruk ny avanserte teknologi. Som for eksempel i Sandneslia rett over fylkesvei 472 i Nordland, hvor mye av trafikken mellom Sandhornøya og fastlandet går. Der har Norges Geotekniske Institutt (NGI) utviklet og montert et automatisk system for snøskredvarsling.

De har montert et system som kalles geofon, som er knyttet til trafikklys som automatisk stopper trafikken når skred blir registrert. Anlegget ble satt i permanent drift av Statens vegvesen vinteren 2017/18.

‒ Anlegget fungerer som det skal og har de funksjonene vi har ønsket oss, forteller overingeniør og ingeniørgeolog Gunne Håland, som er sentral i Vegdirektoratets prosjekt.

Et anlegg er satt i drift i Gildeskål utenfor Bodø og et annet i Vinje i Telemark.

Så hva er egentlig dette?

Geofonene registrerer rystelser som går gjennom bergmassene. Et snøskred på sin vei nedover et eller flere skredløp i fjellsiden vil generere rystelser så lenge skredmassene er i bevegelse. Ytre påkjenninger som dyretråkk, kastevinder eller kraftig nedbør kan også lage vibrasjoner, men disse har en annen karakteristikk.

– Hvis systemet registrerer rystelser i en periode lenger enn cirka 3 sekunder, vil dette være indikasjon på skred. Da vil systemet sende skredvarsel til trafikklysene på veien nedenfor, samtidig som Vegtrafikksentralen i Mosjøen får melding, sier Yme Asgeir Kvistedal, senioringeniør på NGIs avdeling for Instrumentering og overvåking.

Et rødt lys skal altså stoppe bilistene fra å kjøre inn i områder som er skredutsatte. De som allerede befinner seg mellom trafikklysene vil ha tid nok til å komme seg i sikkerheten. Registreringen av skred i fjellsiden skjer nemlig svært raskt, basert på trådløse sensornettverk.

I fjor høst monterte også NGI avansert teknologi på i Lauvjuvet i Vinje i Telemark, hvor fylkesvei 362 har blitt sperret av snøskred en rekke ganger opp gjennom årene. Også dette på oppdrag fra Vegvesenet.

Kvistedal hos NGI er en av de som mottar en e-post hver gang systemet utløses, og han kan illustrere hvor ømfintlig geofonene er. Det tikket nemlig inn et varsel da det var jordskjelv utenfor kysten av Vestlandet i november 2017, som ble registrert av geofonene i Lauvjuvet i Telemark. Altså flere hundre kilometer unna.

– Det viser hvor følsomme instrumentene er for rystelser i grunnen. Selv små snøskred blir registrert og varslet med dette målesystemet, forteller Yme.

Så husk at du skal stoppe på rødt lys. Også om du befinner deg langt unna trafikkerte områder. Det kan nemlig redde liv.

Fakta

  • Det er montert fem sensorgrupper, med tre geofoner i hver, i nærheten av de tre skredløpene. Hver sensorgruppe har en tilhørende radiomast som er plassert nær de respektive skredløpene.
  • Øverst i mastene er det montert en mikrokontroller, batteri og radiosender. Skredvarslingssystemet benytter et trådløst nettverk for å overføre signaler fra sensorene i fjellsiden til datamaskinen som styrer trafikklysene.
  • Avhengig av intensitet og frekvens vil rystelser forårsaket av snøskred forplante seg med lydens hastighet over relativt lange avstander. For at systemet skal varsle at et snøskred har gått, må rystelser registreres på flere geofoner samtidig – dette for å unngå at vibrasjoner som har andre årsaker blir fanget opp. Skred har tilstrekkelig energi til å få fjellet til å riste, mens vind, regn og dyretråkk kun vil påvirke enkeltsensorer.
  • Hvis systemet registrerer rystelser i en periode lenger enn ca. 3 sekunder, vil trafikklysene vise rødt, og en melding går til Vegtrafikksentralen i Mosjøen.
  • Siden utprøvingen startet vinteren 2015/2016 har det ikke vært store skred som traff veien på strekningen forbi Sandneslia, men flere små og mellomstore skred ble registrert og varslet av målesystemet.
  • Statens vegvesen har til sammen fire radarvarslingsanlegg og fire geofonanlegg for automatisk varsling av snøskred som kan blokkere trafikkert vei. To av geofonanleggene er levert av NGI.
  • Data fra geofonsystemene overføres automatisk til regObs, som er NVEs nettside for registrering av naturfarerelaterte observasjoner. Dermed bidrar de til datagrunnlaget for NVEs regionale varslingstjeneste for snøskredfare.

Kilde: NGI

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *