Hjem / Nyheter / Svenskene gikk på forventet nybilsmell
Renault Zoe var bestselgeren blant elbilene i Sverige i juli. (Foto: Renault)
Renault Zoe var bestselgeren blant elbilene i Sverige i juli. (Foto: Renault)

Svenskene gikk på forventet nybilsmell

Den første måneden med et nytt miljøbonussystem førte til et krasj i det svenske nybilmarkedet.

Vi vet at bilene i Sverige er ganske så mye billigere enn Norge, noe som også resulterer i flere nybilregistreringer enn Norge per innbyggere. Sverige med sine knappe 10 millioner registrerte 379.255 nye personbiler i 2017, mens det samme tallet for Norge med drøyt 5,2 millioner var på 158.650.

I Sverige selges det altså normalt over dobbelt så mange nybiler som i Norge per måned, men forrige måned var meget spesiell.

Det var nemlig den første måneden med den nye klimabonusen kalt bonus malus. Det betyr enkelt fortalt bonus og penger spart for biler med et CO2-utslipp under 61 g/km, og malus og penger ut for biler som overskrider 95 g/km.

Dette ga et rush til bilforhandlerne i juni, og nybilregistreringene økte med 72,9 prosent for personbiler og utrolige 193 prosent for lette lastebiler. Totalt ble det registrert 66.244 nye personbiler i Sverige i juni.

Smellen kom som ventet i juli.

Da ble det registrert 13.798 nye personbiler, ifølge Trafik Analys. Dette er en nedgang på 47,3 prosent i forhold til juli i fjor, og bonussystemet som skal sette fart på miljøbilene er grunnen.

Så hvordan går det egentlig med miljøsalget hos våre gode naboer? Vel, ganske så tregt.

Så langt i år er det solgt 2.804 elbiler mot 2.512 på samme tid i fjor, noe som er oppgang på 11,6 prosent. I Norge ble det registrert nesten like mange nullutslippsbiler bare i juli, nærmere bestemt 2.293 el- og hydrogenbiler.

Renault Zoe var bestselgeren i elbilsegmentet i juli med kun 126 biler, ifølge data fra Bilsweden. Sveriges mest populære elbil så langt i 2018 med et salg på drøyt 3.000, Tesla Model S, ble kun registrert 65 ganger i juli, mens Norges mest populære bil, Nissan Leaf (980 her hjemme i juli), endte på 62 biler i juli.

Til sammenligning var Sveriges mest solgte bil i juli Volkswagen Golf (kommer også som elbil) med 721 registreringer.

Det står litt bedre til med hybridene. Det er så langt i 2018 solgt 12.617 hybrider i Sverige og 12.834 ladbare hybrider, begge med solide økninger fra fjoråret.

Sverige har også biler med fleksidrivstoff som etanol, og det er så langt registrert 504 slike, mens gassbilene er litt mer populære og har notert seg for et salg på 2.214 i 2018.

Ifølge elbilsstatistik.se har det totale antallet ladbare biler i Sverige nå bikket 55.000, fordelt på 12.672 elbiler, 2.165 elvarebiler, 234 el-MC og 40.843 hybrider.

Totalt har nybilsalget i Sverige så langt i år økt med 9,1 prosent, tross smellen i juli. Det er totalt registrert 238.047 nye personbiler hos de blågule i løpet av årets første sju måneder.

I Norge er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikk registrert 86.356 nye biler i 2018.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *