søndag 25. februar 2018
Hjem / Superbiler / Superfast, en superrask Ferrari
Ferrari har selvtillit nok til rett og slett kalle en bil superrask, 812 Superfast. (Alle foto: Ferrari)
Ferrari har selvtillit nok til rett og slett kalle en bil superrask, 812 Superfast. (Alle foto: Ferrari)

Superfast, en superrask Ferrari

Å lage det raskeste man noensinne har gjort er en utfordring for alle i bilindustrien. Men når du heter Ferrari blir det fort en ekstremsport.

Men runder man 70 år bør man gjøre noe spesielt. Og kaller man i tillegg en bil «Superfast» bør den jaggu være det raskeste man har laget, selv om det betyr at man må overgå en viss modell med navnet LaFerrari.

Oppgaven falt på 812 Superfast. Arvtakeren til F12berlinetta (den ser nokså lik ut også) hadde altså en utfordring. Å bli den raskeste produksjonsbilen med den steilende hesten på panseret.

Ferrari gikk løs på oppgaven med å designe en helt ny motor. De økte størrelsen fra 6,2 til 6,5 liter, og fokuserte på å optimalisere inntaket og utblåsningen for maks effekt.

Målet var 800 hk, noe de også klarte. Og plusser vi på med de 12 sylindrene så er vi oppe i akkurat 812.

Så var det «superfast» da.

Det oppnådde de ved en kompleks transaksel-arkitektur og en perfekt vektdistribusjon med motoren foran og en dobbelclutch girkasse bak. Dette er, selvsagt, en bakhjulsdrevet grand tourer.

Som vanlig på dette nivået er det lette materialer som gjelder, og 812 Superfast er også utstyrt med dynamisk kontrollsystem og komponenter. Så kjøreegenskapene bør det ikke være noe å utsette på.

Aerodynamikken sørget Ferrari Styling Centre for, og endelig har Ferrari også tatt i bruk EPS (Electric Power Steering).

«Fiklingen» med motoren gir også utslag på kraftfordelingen. Allerede ved 3.500 omdreininger er 80 prosent av dreiemomentet tilgjengelig, og kurven topper seg ved 8.500 omdreininger.

Den totale pakken blir altså den mest potente hesten fra Maranello. 0-100 km/t går på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 7,9, 100-0 km/t på 32 meter og en toppfart på 340 km/t.

Og det gjør ingenting at det kan minne om 365 GTB4 kjent som Daytona (1968-1973) sett fra siden. Ei heller at den har en V12-motor akkurat som 125 S, Ferraris aller første bil som kom eksakt for 70 år siden. Den var rask den og.

Men ikke Superfast. For da snakker vi om 812.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Bugatti satte lynrask verdensrekord

Har du hørt om bilen som klarte 0-400-0 km/t på 42 sekunder? Ikke? Vel, nå …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *