Hjem / Nyheter / Superbilen til Mercedes har fått navn
Mercedes har endelig satt navn på den kommende hyperbilen. (Foto: Mercedes)
Mercedes har endelig satt navn på den kommende hyperbilen. (Foto: Mercedes)

Superbilen til Mercedes har fått navn

Det foregår et intenst kappløp mellom Aston Martin og Mercedes rundt hyperbiler. Navnet til Aston Martins kommende superbil har vært klart lenge, og nå har også Mercedes bestemt seg.

Det lages mange superbiler rundt om i verden, men når både Aston Martin og Mercedes skal komme med noen helt nye hyperbiler blir det selvsagt ekstra interessant. Og det er to skikkelige «monstre» som er på gang.


Aston Martin viste fram sin kommende hyperbil i 2016, og den begynner nå å nærme seg. Leveringene skal starte til neste år, og navnet vet vi altså. Og det er morsomt sett med norske øyne.

For de har vært så greie at de har satt et aldri så lite «norsk» navn på sitt kommende beist (takk for det, Aston!).

Du tenker kanskje at Per eller Ola er et snodig navn på en bil, og du har selvsagt helt rett (og Olabil er jo uansett tatt). Vi må nok litt lenger tilbake i de norske anene, nemlig norrøn tid. Og til dere som sov dere gjennom alle historietimene på skolen kan vi opplyse at den foregikk den gang vikingene herjet som verst.

Vi skal konkret til norrøn mytelogi, og der finner vi Valkyrie.

Valkyrier var Odins egne dødsengler som han sendte ut på slagmarken for å plukke ut de som skulle dø og fraktes tilbake til Åsgård. Der skulle de tapreste av disse falne heltene kjempe side om side med gudene selv.

Og gudene skal vite at det Aston Martin sammen med Red Bull Racing planlegger er noe helt spinnvilt med bilen Valkyrie.

Den blir en hybrid med 1.000 hestekrefter, og er bygget så nær en formel 1-bil det er mulig å komme som også kan kjøres på vanlige veier. Selv med en svær V12 under panseret har de ved bruk av karbon og andre lettmaterialer klart å holde vekten nede på rundt 1.000 kilo, og dermed har den en kraft-til-vekt-ratio på 1:1. Dette er normalt noe kun de råeste motorsyklene klarer, så den er et skikkelig fartsmonster.

Aston Martin skal kun produsere 150 eksemplarer, og bilen er for lengst utsolgt.

Med navnet Valkyrie fører også Aston Martin V-tradisjonen videre. Den begynte allerede i 1951 med Vantage, en superpotent variant av den daværende sportsbilen DB2. Den forble en modellvariant til 2005, og først da bestemte Aston Martin seg for å lage en egen modell som ble Vantage.

Om du ser denne bilen i bakspeilet er det bare å gi plass. Valkyrie er nemlig et skikkelig fartsmonster. (Foto: Aston Martin)
Om du ser denne bilen i bakspeilet er det bare å gi plass. Valkyrie er nemlig et skikkelig fartsmonster. (Foto: Aston Martin)

Siden har engelskmennene fulgt opp med biler som Virage, Vanquish og Vulcan, og snart kommer altså den guddommelige Valkyrie.

Aston Martin lager også en ren racingversjon kalt Valkyrie AMR Pro. Den blir enda villere, har fått 1.100 hestekrefter og skal være omtrent like raskt som en formel 1-bil. Denne skal de lage 25 eksemplarer av, og skal etter planen komme i 2020. Og ja, de er utsolgt for den også.

Så var det Mercedes da. De har også slått seg sammen med formel 1-laget sitt, og kommet opp med noe ellevilt som tidligere har vært kjent som Mercedes-AMG Project One.

Motor og drivverk er utviklet av en avdeling til Mercedes-AMG Petronas Motorsport som ligger i Brixworth, og de har forsøkt å få dette så likt formel 1-bilen som mulig. Det betyr en 1,6-liters V6 koblet opp mot en elektrisk motor, og i tillegg setter Mercedes inn tre andre elmotorer slik at den får firehjulsdrift. Dette resulterer i over 1.000 hestekrefter, mens toppfarten kun er oppgitt til «over 350 km/t».

Også denne er kommet inn i sluttfasen, og er ventet en eller annen gang til neste år. Det hadde jo vært gøy om den kom akkurat på samme dag som Valkyrie, hadde det ikke?

Her viser den finske formel 1-føreren Valtteri Bottas fram den nye superbilen. (Foto: Mercedes)
Her viser den finske formel 1-føreren Valtteri Bottas fram den nye superbilen. (Foto: Mercedes)

Mercedes har bestemt seg for å lage 275 eksemplarer av denne, og norsk pris ligger en eller annen plass rundt 30 millioner. Og i likhet med Valkyrie er også denne utsolgt lenge før den er ferdig, så markedet rundt disse hyperbilene virker umettelig.

Den har altså vært kjent som Project One, men ryktene begynte å gå tidligere i uka om det endelige navnet. Mercedes hadde nemlig invitert de framtidige eierne til en sammenkomst i Tyskland, hvor de blant annet fikk prøvesitte bilen og bestemme utstyr og slike ting. Og der skal de også ha informert om at den kom til å hete One.

Og nå har Mercedes også bekreftet at den kommer til å hete One. Noe som er logisk nok ettersom den er en ener på linje med Valkyrie, og du skal ha mye krutt under panseret for å hamle opp med en ener og en gud.

Men det finnes allerede noen som iallfall kan prøve seg.

Verdens raskeste bil er svenske Koenigsegg Agera RS. Den har klart 0-400-0 km/t på formidable 33,29 sekunder, og har en toppfart på nærmere 450 km/t. Og svenskene har allerede annonsert at de kommer med en arvtaker, og den skal ha rundt 1.400 hestekrefter (og kanskje mer, har Christian von Koenigsegg uttalt). Ryktene sier at også denne skal få et norrønt navn, nemlig Ragnarok. Valkyrie og Ragnarok ‒ nå snakker vi.

En annen superbilprodusent er Bugatti, og deres kjappeste modell heter Chiron. Den klarer 0-300 km/t på 13,7 sekunder, noe som er ganske så drøyt. Også Bugatti planlegger en ny modell, men det er ikke klart om dette blir en arvtaker til Chiron eller om de går for en SUV-modell slik Lamborghini gjorde med Urus. Tiden får vise hva de lander på.

Til slutt må vi nevne Tesla. Elon Musk avslørte i fjor at de byger en ny Roadster (den første Tesla var en Roadster i 2008), og den skal ifølge sjefen bli verdens raskeste bil. Den godeste Musk sa at 0-100 km/t skal gå unna på 1,9 sekunder, noe som er like raskt som rallycrossbilen til Petter Solberg. Toppfarten blir, fortsatt ifølge Musk, en plass over 400 km/t.

Og ja, rekkevidden er formidabel den og. Nemlig 1.000 kilometer. Tesla er som kjent ikke så veldig gode på tidsfrister, men den opprinnelige planen sier om ikke annet lansering i 2020.

Før den tid får vi altså en skikkelig tungvekstkamp mellom to formel 1-rivaler ‒ Mercedes og Aston Martin/RedBull.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *