Hjem / Nyheter / Strengere kontroll av nybilene
EU skjerper kravene til bilprodusentene. (Foto: Volkswagen)
EU skjerper kravene til bilprodusentene. (Foto: Volkswagen)

Strengere kontroll av nybilene

EU-parlamentet overkjørte Tyskland, og har blitt enige om rammene rundt en ny typegodkjennelse av nybiler. Snart kan EU tilbakekalle biler og gi enorme bøter til bilprodusentene.

Det er ikke bare gigantiske bøter som har fulgt i kjølvannet av dieselgate, den store utslippsskandalen som ble avdekket i 2015.


I Europa var EU raskt på ballen, og allerede i 2016 så det viktigheten med å komme med et strengere regelverk i forbindelse med typegodkjenning av bilene.

Men det har ikke vært en enkel sak. Flere av landene har vært svært så kjølige til de nye forslagene, og blant annet har den store bilprodusentnasjonen Tyskland strittet imot en rammeavtale som strammer skruen rundt denne godkjenning enda mer.

Floken er nå løst, og en ny ramme er spikret.

‒ Dieselgate har avdekket svakheter i vårt regelverk og markedsovervåkning. Vi vet at noen bilprodusenter har jukset og andre har utnyttet smutthull. For å få en slutt på dette må vi overhale hele systemet, sier Elżbieta Bieńkowska, ansvarlig for blant annet det interne markedet i EU-kommisjonen.

Etter nesten to år med forhandlinger har de altså kommet til enighet.

‒ Dette inkluderer at EU overvåker og har makt i framtiden. Kommisjonen kan utføre tester på bilene, utløse EU-brede tilbakekallinger og gi bøter opp til 300.000 kroner (30.000 euro) per bil når loven brytes, legger hun til.

Det nye er altså at det kommer et helt sett med nye regler som vil gjelder i EU og EØS. Dette gjelder både utslipp og implementering av nye sikkerhetsteknologi.

  • Kvaliteten på testingen som lar bilen komme på markedet gjennom bedre tekniske prøver
  • Markedsovervåkning for å kontrollere biler som allerede er på markedet, hvor medlemsland og kommisjonen kan utføre «på stedet»-tester for å avdekke svakheter på et tidlig stadie
  • Overvåke typegodkjennelseprosessen i medlemslandene hvor kommisjonen kan gjennomførte stikkprøver og inspeksjoner av landenes typegodkjennelsetester

Den nye avtale sier også at 1 av 40.000 biler skal sjekkes, og i mindre markeder skal minimum fem biler testes. EU-parlamentet ville at dette antallet skulle ligge på 1 av 30.000, mens blant annet Tyskland kjempet for 1 av 50.000 biler. De endte altså opp med et kompromiss.

Minst 20 prosent av testene skal gjelde utslipp, og slike tester skal gjennomføres i realistiske kjøreforhold.

Rammeverket inkluderer også et punkt som gir EU muligheten til å gjennomføre uanmeldte inspeksjoner hos bilprodusentene, hvor de kan foreta tester av bilene.

Et annet poeng for EU er å lage relativt like regler i alle medlemslandene, slik at en fri flyt av biler over grensene forenkles.

De nye reglene innebærer altså mer tilsyn på EU-nivå, men det er fortsatt medlemslandene som har hovedansvaret for typegodkjennelse. EU vil derimot med de nye reglene ha en overordnet makt hvor de kan vurdere de nasjonale ordningene hvert femte år.

Det viktigste punktet som noen av landene klarte å hindre var et forslag om at bilprodusentene ikke lenger skulle kunne finansiere de nasjonale testlaboratoriene.

Hele avtalen tok altså nærmere to år, og må endelig godkjennes av de to partene, Europa-rådet og EU-parlamentet.

De nye reglene skal etter planen settes i kraft 1. september 2020.

En annen organisasjon, Euro NCAP, strammer også skruen rundt sikkerhetstester. Den europeiske organisasjonen tester nybilene, og gir antall stjerner basert på dette. Neste år blir det vanskeligere å oppnå fem stjerner ettersom de har kommet mye ny teknologi de siste årene, og blant annet vil det fokuseres mer på automatisk nødbremsing.

Men det er bare starten på en helt ny testsyklus hos Euro NCAP.

I 2020 innfører de tester som inkluderer førerovervåkning, automatisk nødstyring og autonom nødbremsing, og bilprodusentene får et helt nytt nivå å forholde seg til. Fem stjerner vil da sitte langt inne.

Enda mer viktig i disse elbil-tidene er at det kommer en ny standard på forbruk, utslipp og kjørelengde. Per i dag er denne kjent som NEDC (New European Driving Cycle), og testene gjennomføres på testrigger. Dette kan gi lite realistiske og svært forskjellige resultater, som for eksempel rekkevidden på en elbil. Elbilprodusenten oppgir dermed en rekkevidde som ikke er realistiske under normale kjøreforhold og som forvirrer forbrukeren.

En ny test kalt WLTC (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle) kom allerede 1. september. Fra den datoen måtte alle bilprodusentene teste i både NEDC og WLTC. Fra 1. september neste år er det WLTC som skal gjelde.

WLTC tar høyde for realistiske forhold, og skal også gjennomføres i virkelige forhold som tar høyde for vekt, aerodynamikk og rullemotstand. I dagens tester er for eksempel air condition og setevarmere slått av under testing, mens den nye skal gjennomføres med rundt 30 minutters kjøring.

Alle land i EU og EØS vil følge den nye standarden, mens USA hoppet av underveis.

Så snart kan vi stole mer på den oppgitte rekkevidden til elbilene også.

Og om sant skal sies; det skulle bare mangle.

Følg bil24.no på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *