Hjem / Nyheter / Spionering, «hacking» og stjålne hemmeligheter
Uber er i skikkelig trøbbel i USA. (Foto: Uber)
Uber er i skikkelig trøbbel i USA. (Foto: Uber)

Spionering, «hacking» og stjålne hemmeligheter

Uber har fått nok en uppercut. Nå beskyldes de for både spionering og overvåkning, å ha kopiert databaser og utgitt seg for sjåfører fra rivaler.

Vi vet at den intense kampen om den nye teknologien som elbiler og selvkjørende biler gjør at noen produsenter skyver grensene, og tidligere har det blant annet vært rapport om en produsent som raskt sikret seg en Tesla bare for å plukke den helt fra hverandre.

Annonse

Men dette blir bare småting i forhold til det som nå har kommet fram i saken mellom Uber og Waymo, et Google-selskap som forsker på selvkjørende biler.

Saken er litt komplisert, så vi skal prøve å gi en enklest mulig sammenfatning her.

Anthony Levandowski jobbet hos Waymo som teknisk leder. Han hoppet deretter av og startet opp Otto, et selskap som skulle forske på selvkjørende teknologi for tyngre kjøretøy.

Otto ble deretter kjøpt opp av Uber, som dermed sikret seg Ottos teknologi på lovlig måte.

Men så blir det hele litt mer komplisert.

For Waymo mener nemlig at Levandowski tok med seg ni forretningshemmeligheter da han forlot selskapet, deriblant 64.000 bilder av dokumenter og skjermbilder.

Waymo vurderer å søke om så mye som 20 milliarder kroner i erstatning, og saken skulle ha startet allerede i oktober.

Men rett før retten skulle settes kom det fram at Uber-advokatene holdt tilbake brev fra en annen Uber-ansatt, advokat Richard Jacobs som ble sparket fra firmaet i april. Han ledet da avdelingen for global intelligens.

Disse papirene mente dommeren var så viktig at rettssaken ble utsatt, og ga Uber-advokatene en skrape for å ha holdt informasjonen tilbake. I sommeren kom imidlertid Jacobs til enighet med Uber om en avtale verd titalls millioner kroner for Jabobs. Han jobber nå som konsulent for Uber. Ja, høres veldig merkelig ut, men slik at det nå.

Uansett er nå innholdet i «Jacobs-brevene» nå offentliggjort, og dette er virkelig sprengstoff.

I «avhandlingen» på 37 sider beskyldes to avdelinger i Uber kalt Strategic Services Group (SSG) og Marketplace Analytics (MA) for utstrakt spionasje, for å ha stjålet forretningshemmeligheter og for å ha overvåket både lokale politikere og sjåfører fra rivaliserende kjøredelings-selskaper.

I brevene hevdes det at avdelingene skal ha sikret seg forretningshemmeligheter, kodebaser og strategier fra rivaliserende selskaper.

De skal også ha utgitt seg for sjåfører fra rivaliserende konkurrenter for å få informasjon rundt plattformen de bruker. Ifølge Gizmodo skal Uber ha laget et automatisk system som høstet millioner av data fra konkurrentene. Dette er informasjon de har fått fra tre kilder, og er ikke kun basert på brevene.

Gizmodo beskriver i saken hvordan Uber skal ha brukt hemmelige agenter for å hente inn informasjon fra rivaler, og skal ha gått så langt at de også brukte skjulte mikrofoner.

Til Techcrunch sier en Uber-talsmann at «selv om vi ikke har underbygget alle kravene i dette brevet, og viktigst, noe som er relatert til Waymos nye lederskap, er det klart at vi framover skal konkurrere på et ærlig og rettferdig grunnlag basert på vår styrke som er våre ideer og teknologi».

Uber har altså byttet ut ledelsen etter at krav fra aksjonærene, og den tidligere sjefen og grunnleggeren Travis Kalanick måtte trekke seg i juni.

En av de nåværende lederne, Tony West, skrev i slutten av november en e-post til de ansatte angående Jabobs beskrivelse av overvåkning av personer:

«Det er ingen plass for en slik oppførsel i Uber, og vi trenger ikke å forfølge folk for å få et overtak. Vi er mye bedre enn det. Vi skal vinne fordi vår teknologi er bedre, og vi har bedre idéer og bedre folk. Period».

Også Waymo har kommentert saken overfor Techcrunch, og sier følgende:

«Uber har på en feilaktig måte tilbakeholdt Jacobs-brevene, som avdekker hvor ekstremt langt de var villige til å gå både for å få et forsprang på konkurrentene og skjule bevis for sine dårlige handlinger. Uavhengig av brevene har Waymo samlet bevis for at Uber stjal forretningshemmeligheter fra Waymo, og vi ser fram til rettssaken».

Det er dog uklart om Jacobs-brevene og Waymo-saken henger sammen på noen måte. Det svaret får vi under rettssaken.

Den skal nå starte i februar. Om det ikke dukker opp enda mer bevis i mellomtiden.

Uber er også i trøbbel for andre ting. De har mistet lisensen i flere land og byer etter diverse skandaler og uklarheter, og har blant annet trukket UberPOP ut av Oslo. Les mer i lenkene under.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *