Hjem / Elbiler / Spinnvill elektrisk superbil som kjører seg selv
Rimac C_Two er en vanvittig elbil. Rett og slett. (Foto: Rimac)
Rimac C_Two er en vanvittig elbil. Rett og slett. (Foto: Rimac)

Spinnvill elektrisk superbil som kjører seg selv

Om du er for redd til å trykke gassen i bånn når det kjører en Rimac C_Two, kan du alltids la bilen selv gjøre det. Se video.

Rimac ble på det nærmeste verdenskjent i fjor. For en av de tre programlederne i Grand Tour, den tidligere Top Gear-programlederen Richard Hammond, hadde fått tak i en Rimac Concept_One.

Annonse

Hammond testet den elektriske superbilen under et bakkeløp i fjellene i Sveits, og for hver gang programlederne kjørte gikk det litt fortere.

Og det hele endte da også med et stjernesmell ‒ etter at han hadde passert mållinjen. Hammond kom altfor raskt inn i en sving etter målpasseringen, og bilen føk ut av veien og rullet langt nedover en skråning. Bilen brant opp på åkeren nedenfor, men utrolig nok unnslapp programlederen alvorlige skader.

Det var altså med en Rimac Concept_One, en modell som Rimac startet å utvikle allerede tilbake i 2009.

Denne var døpt den første elektriske hyperbilen, noe de 1.088 hestekreftene understreket. Men den er ikke en gang lillesøsteren til det Rimac nå har satt sammen. Den er mer som en babysøster.

For til Genève Motor Show har Rimac tatt med seg neste generasjon, Rimac C_Two, og dette er noe helt ut av denne verden.

Bilen står heldigvis godt parkert inne i messen, slik at ingen kan totalvrake bilen til titalls millioner kroner.

Dette er en helt spinnvill elbil nesten helt uten grenser. Det har 1.914 hestekrefter og en toppfart på 415 km/t, du låser den opp med ansiktet og den har et autonomt nivå helt opp på 4. Den er altså selvkjørende.

Det er altså en helt absurd hyperbil. Eller megabil om du vil.

Ikke bare har den 1.914 hestekrefter, men den har også et dreiemoment vi må til de aller største trailerne for å finne. Det er nemlig på 2.300 Nm, og vi tør ikke en gang å tenke på hvordan denne sparker fra.

Mens Elon Musk har lovet at den nye Tesla Roadster skal klare 0-100 km/t på 1,9 sekunder, gjør C_Two det noen tiendedeler raskere. Vi er nå nede i de tidene som Petter Solbergs hyperraske rallycrossbil klarer, og raskere enn formel 1-bilene.

Denne bruker kun ufattelige 11,8 sekunder opp til 300 km/t, og det hele stopper altså ikke før speedometeret viser 415 km/t.

Ettersom Rimac har drevet og utviklet superbiler i ni år nå, så har de selvsagt tenkt på det meste. Det gjelder selvsagt aerodynamikk, og teknologi sørger for å holde bilen på veien.

Det er selvsagt brukt karbonfiber der det er mulig, og bilen er slanket ned til under 2.000 kilo, tross den svære batteripakken på 120 kWh.

Rekkevidde er moteordet i bilverden for tiden, og den er satt til 650 kilometer for C_Two. Men neppe med gassen i bånn. For da trenger nok både bilen og sjåføren å lades etter, tja, skal vi si 20 minutter?

Vi snakket om ansiktsgjenkjenning for å åpne dørene. Men det er bare en av en drøss med ting de har puttet inn i bilen.

Hva med at bilen selv skjønner hvordan kjøreforholdene er, og justerer kraften etter det?

Eller hva med at bilen ser at du er stresset (kanskje etter å ha vært litt for hard på gassen), og den finner det best å spille beroligende musikk for å roe deg ned.

Om du befinner deg på en kjent racerbane med denne, vil den vise deg bremsepunkter og linjer slik at du kan kjøre som Michael Schumacher en gang gjorde.

Vi nevnte nivå 4 av selvkjøring (skalaen går til 5). Den har åtte kameraer, seks radarer og en drøss med sensorer som sørger for at bilen kan overta kjøringen. Rimac har også puttet inn en drøss med datakraft i bilen, slik at alt så gå så raskt som overhode mulig.

Man skulle kanskje tro at C’en i C_Two står for concept, men ifølge Rimac er den ikke det. Det er en «produksjonsbil».

Hva den koster har vi ikke en gang brydd oss med å sjekke, men ikke vær overrasket om den tipper 20 millioner med god margin.

Men så kan du jo kjøre i 415 km/t med denne. Uansett om du selv er for feig til det eller ei. For da er det bare å la bilen ta seg av kjøring.

Den egenskapen burde også Concept_One hatt. Da hadde kanskje Hammond unngått tidenes flause. Nemlig å totalvrake en helt unik bil etter målpassering.

Rimac har dog ikke latt anledningen gå helt fra seg, og montert et brannslokningsapperat i bilen:

«IN CASE OF HILLCLIMB, EXTINGUISH FIRE».

Sjekk ut videoen om Rimac C_Two.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Tine har flere biler som går på biogass framstilt av blant annet kømøkk, og vurderer nå å opprette et eget selskap. (Foto: Tine)

Vurderer å lage kumøkk-kraft

I oktober kom de første bilene til Tine på veiene som drives av biogass framstilt …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *