Hjem / Nyheter / Solberg tilbake i rallybil
Petter Solberg var tilbake i en rallybil da han testet for Volkswagen. (Foto: VW)
Petter Solberg var tilbake i en rallybil da han testet for Volkswagen. (Foto: VW)

Solberg tilbake i rallybil

Volkswagen mener virkelig alvor med den nye rallybilen Volkswagen Polo GTI R5. De hanket inn tre verdensmestere for vintertesting.

Den nye bilen, som Volkswagen tilbyr både private kunder og private team, er allerede vist fram flere ganger og kommer til sommeren. Benevnelsen «R5» hinter til racing-reglementet og som er en klassebenevnelse. Den kan blant annet kjøres i WRC2-klassen i rally-VM.

Annonse

Det er en modifisert utgave av den helt nye Polo, som nå har kommet til sjette generasjon, og har firehjulstrekk og 272 turbohester under panseret.

Volkswagen sier at de har hentet løsninger fra verdensmester Sébastien Ogiers Polo R WRC fra 2013 til 2016, noe som bør love godt.

Bilen utvikles fortsatt, og de tar seriøst på oppgaven.

For nå har de også kjørt den gjennom vintertester i Sverige, og dit fant hele tre verdensmestere veien.

Både Petter Solberg, verdensmester i rally i 2003 og nåværende Volkswagen-fører i rallycross-VM, to ganger rally-verdensmester Marcus Grönholm og den regjerende verdensmesteren i WRC2, Henning Solbergs stesønn Pontus Tidemand var hanket inn.

‒ Det var fantastisk å være bak rattet på en rallybil igjen, sa Solberg etter testingen.

Solberg har sitt eget team i WRX, PSRX Volkswagen Team Sweden, og etter fjoråret med førertittelen til Johan Kristoffersson og lagtittelen har Volkswagen utvidet støtten ytterligere foran årets sesong.

Men Polo-testen var altså rally-bilen, og ikke rallycrossbilen som de utvikler.

‒ Det var utrolig gøy og en flott dag. Laget gjorde en god jobb, og Poloen er fantastisk. Jeg ville ikke gå ut av den, sa han.

Solberg tilbakela hele 300 kilometer på snødekte veier, noe han knapt nok kjører i løpet av en hel sesong i rallycross ‒ som kjøres på rundbaner.

‒ Det var ganske så annerledes enn det jeg er vant med, men jeg prøvde å bruke min erfaring fra rally til å gi ingeniørene tilbakemeldinger om bilen, sa en åpenbart storfornøyd Solberg.

‒ En stor takk til teamet og til Veronica Engan, kartleseren min for dagen.

Testene til Volkswagen strakk seg over fire dager rundt den lille plassen Kall, og med temperaturer helt ned i -15 grader. Så den har fått kjørt seg skikkelig.

Den 1 320 kilo lette bilen har i likhet med gateversjonen Polo GTI en firesylindret turbomotor som er strupet ned til 1,6 liter, som er grensen for å delta i FIA-klassen R5. Den yter altså 272 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 Nm, mens girkassen er en fem trinns racingkasse.

Den skyter fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder, og etter å ha fått input fra hele tre verdensmestere vil den helt sikkert fungere gjennom snødekte svinger også.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *