Hjem / Elbiler / Smygtestet Mercedes’ nye elbil
Mercedes har latt noen journalister sitte på den nye elbilen EQC. (Foto: Mercedes)
Mercedes har latt noen journalister sitte på den nye elbilen EQC. (Foto: Mercedes)

Smygtestet Mercedes’ nye elbil

Ett år før den kommer har allerede fire journalister fått stifte nærmere bekjentskap med Mercedes’ kommende elbil, EQC.

Mens erkerival BMW for lengst har kommet med sin første elbil, i3, har Mercedes blitt hengende etter. Men det varer ikke så veldig lenge, for EQC nærmer seg med stormskritt.


De har jobbet med modellen i nærmere tre år, og den får endelig sin premiere i september. Lanseringen må vi derimot vente til 2019 på.

Mercedes bygger opp en helt ny modellbenevnelsen for de kommende elbilene som heter EQ, og den siste bokstaven bestemmer hvilken klasse de forskjellige elbilene tilhører.

EQC er altså C-klassen, og den første av fire kommende elbil-modeller.

Selv om den fortsatt er i preproduksjon har Mercedes nå kommet så langt i utviklingen at de faktisk har vist den fram til noen journalister.

Det skjedde selvsagt på «hjemmebane» i Tyskland, og journalistene fikk sitte på en av de 200 testmodellene som Mercedes har rullende rundt i verden.

En av journalistene var fra det britiske Fully Charged, og her kan du se innslaget:

Modellen har vært testet inngående, og har fått kjørt seg i -30 grader i Sverige og opp til +50 grader i Dubai.

‒ En elbil har et mye lavere tyngdepunkt og en helt annen vektfordeling enn en fossilbil, sier sjefingeniør Michael Keltz.

‒ Det gjør at vi må tenke ut nye tester for å være sikre på at vi får en bil som oppfører seg og kjennes som en Mercedes-Benz selv på dårlige og svingete veier. Men vi er i mål med eksteriøret, og holder tidsplanen for programvaren og interiøret.

Men alt skal selvsagt settes sammen til en perfekt pakke.

‒ En bil er jo aldri summen av deler. Noe av det viktigste er å kjøre inn alt sammen slik at det virkelig føles som en Mercedes, sier han.

Det er ikke bare vektfordelingen som er annerledes hos en elbil, og slike biler krever en helt annen kjøling på grunn av varmeutviklingen i batteriene.

En annen ting er det som bilindustrien kaller NVH, som står for Noise, Vibration og Harshness. Altså hvordan bilen høres og føles i kupéen, for uten motorduren til fossilbilen kan det dukke opp mange andre og kanskje irriterende lyder.

‒ Det er viktig at bilen gir den opplevelsen folk forventer fra en Mercedes, og at den er virkelig stille, påpeker Keltz.

For det er virkelig mange som venter på den nye elbilen fra tyskerne. Bare i Norge har over 2.000 lagt inn reservasjoner på bilen som altså kommer i 2019.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

I desember kommer hybridflaggskipet til Mercedes, S 560 e. (Alle foto: Daimler)

Hybridflaggskip blir billigere enn lillesøstrene

Mercedes kommer et nytt hybridflaggskip i desember, og S 560 e ender prismessig under både …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *