Hjem / Nyheter / Små steiner gir skader for milliarder
Småstein fra vinterstrøing skaper mye trøbbel. (Foto: Gjensidige)
Småstein fra vinterstrøing skaper mye trøbbel. (Foto: Gjensidige)

Små steiner gir skader for milliarder

Et av de sikreste vårtegnene er en rose ‒ den typen du ikke vil ha i frontruten.

Det har vært en hard vinter i Norge, noe som også fører til at det har blitt strødd mye på glatte veier. Dette igjen skaper trøbbel før gatene feies i forbindelse med 17. mai, for nå ligger det veldig mye sand med småsteiner på veiene.

Og det er ikke noe særlig gunstig.

Det kan forsikringsselskapene skrive under på, for det kostet dem 1,6 milliarder kroner i fjor. Hele 257.000 bileiere ble offer for steinsprut i 2017, og det var en langt snillere vinter enn den vi har hatt nå.

‒ Våren er høysesong for steinsprut. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Skulle du være uheldig og få en sprekk eller rose i frontruten er det viktig å dekke den til med tape så raskt som mulig. Havner det skitt og slik i sprekken kan den bli umulig å reparere, og hele ruta må dermed skiftes. Det kan bli kostbart, spesielt om det er en moderne bil med varmetråder, sensorer og elektronikk i frontruten.

Alle med delkasko og kasko får reparert steinsprutskade gratis, men må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

Det er vanskelig å gardere seg mot steinsprut, men noen råd har forsikringsselskapet.

‒ Det enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Eklo.

Her er noen råd:

  • Hold god avstand til bilen foran.
  • Er uhellet ute, reparer skaden så raskt som mulig.
  • Ta direkte kontakt med verkstedet. De ordner også opp med forsikringen.
  • Dekk med gjennomsiktig teip for å beskytte skaden inntil den er reparert.

Antall frontuteskader økte med 3 prosent i fjor, mens erstatningene gikk opp med 8 prosent.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *